Мета: розвивати інтерес до предмета, допомогти дітям розкрити
такі якості, як кмітливість, спостережливість, винахідливість, красномовство;
виховувати дбайливе ставлення до рослинного і тваринного світу.
Учасники: чотири учні 9 класу, журі (чотири учні іншого класу).
Обладнання: шкільна дошка, прикрашена плакатами Флори та
Фауни, між ними напис «Магістр біології 2010»; паперова скринька, у якій
захована застібка-блискавка; пташине перо; малюнки жаби, бджоли, горобця,
рака; грамота «Магістр біології 2010»; три грамоти «Найкращі знавці біології
2010»; чистий папір, маркери; магнітофон із записами пташиного співу; картки
з надписами «Так», «Ні».
Хід гри
Ведуча. Сьогодні ми проведемо інтелектуальний Турнір з
біології, учасники якого повинні показати свої знання. Вони розкриють такі
свої якості, як кмітливість, спостережливість, уміння захищати тварин та
рослини, покажуть свої ораторські здібності.
Зі мною працюватимуть чотири помічники,
які будуть вести протокол відповідей і допоможуть мені визначити переможця.
Учасників конкурсу прошу
зайняти свої місця за столами. Кожну правильну відповідь помічники будуть
заносити до бланку протоколу. До кінця гри у кого найбільше балів, той і стане
«Магістром біології». Бажаю успіхів усім учасникам, а вболівальникам — добре
підтримувати своїх учасників.
І конкурс Розминка
Конкурс «Вірю — не вірю»
На кожне питання ведучого
учасники конкурсу піднімають картки, на яких написано «Так», «Ні».
1. Є риба, де самці будують гнізда й виховують
нащадків. (Так)
2. У мурашок існують
«садівники», «доярки», «охоронці», «складальники». (Так)
3. Серед мурах бувають нероби та п'яниці. (Так)
4. Серед бджіл існує розподіл праці — самки
приносять мед, а самці будують стільники. (Так)
5. Рослина росичка належить до тих рослин, що
приваблюють комах не для запилення, а щоб з'їсти. (Так)
6. Урюк, курага, абрикос. Чи про одну рослину
мова? (Так)
7. Чи є птахи, які не літають? (Так)
8. А чи правда, що хліб випікають на грибах? (Так)
Резервне питання
Кит — найбільша риба у світі? (Ні)
ІІ конкурс
Музичний
1. У назвах яких рослин,
тварин, комах, птахів використовують ноти?
(За
одну хвилину хто більше напише слів)
(ФАзан,
квасоЛЯ, муРЕна, Мінога)
ІІ конкурс Музичний
2. Що співали тварини з мультфільмів?
(Кожному
учаснику за назвою мультиплікаційного фільму заспівати куплет з цього фільму.)
• Черепаха та левеня («Я на солнышке лежу...»)
• Крихітка Єнот («От улыбки хмурий день светлей...»)
• Крокодил Гена («Голубой вагон бежит-качается...»)
• Три порося («Нам не страшен серый волк...»)
ІІІ конкурс
Філологічний
У маленьких віршиках захована
тварина або птах. Знайдіть їх. І на вашу квітку прилетить метелик.
(Кожному
учаснику ставиться одне питання)
Наприклад.
Как-то тер я HOC О РОГ
И усльїшал громкий вздох...
Косарь долго очень ньіл:
— КоСУ РОК мою сломил!
На-КА БАНку подержи!
Стой! Кудатьі? Подожди!
АСТРА УСпешно в саду зацвела.
Как же пресильно бьіл рад я тогда.
Купил мотоК ОТличной нитки.
Теперь сижу и шью ботинки.
Резервне питання
ДаМЬІ ШЬютиголками
Колкими-преколкими.
ІV конкурс
Художній
За 1 хв, розглянувши картину
фантастичного птаха, учасники конкурсу повинні відгадати з яких птахів він складається,
заповнивши картку.
(Голова
орла, шия лебедя, тіло пінгвіна, ноги страуса)
V конкурс
Фізика й біологія
Які фізичні властивості
використовують тварини?
(Кожному
учаснику ставлять одне питання.)
1. Кондори влаштовують свої
гнізда на скелях. Чому вони не вилітають із гнізда до тих пір, поки сонце не
нагріє все навколо? (Коли сонце нагріє
все навколо, кондори піднімаються вгору і, використовуючи вертикальні теплові
потоки повітря, літають зазвичай нерухомо, розкривши крила. За такого польоту
кондори видивляються здобич)
2. Чому гуси, журавлі
та інші великі птахи летять ключем (клином)? (Найбільш сильні птахи летять попереду зграї. Повітря обтікає їх тіло
так, як вода — ніс та кіль корабля. Цією обтічністю пояснюється гострий кут косяка.
Розташування птахів у польоті ланцюжком полегшує рух крил найбільш слабких
птахів, які летять повільніше)
3. Про місце якого птаха бажав би отримати
інформацію будь-який мисливець, якщо він трішки знає фізику або вміє малювати
й говорить російською? (Фазан. «Каждьш
охотник желает знать, где сидит фазан»)
4. Під час сильних морозів птахи піднімають
пір'я. Чому при цьому вони легше переносять холоди? (Коли птахи піднімають пір'я, шар повітря між: пір'ям збільшується і
внаслідок поганої тепіопровідності затримує віддачу тепла між: тілом птаха й
навколишнім середовищем)
VI конкурс
Чудовий оратор
Учасникам на вибір пропонуються
тварини (хохуля звичайна, вечірниця, велетенська, журавель сірий, ропуха
очеретяна — тварини Червоної книги України) (див. наступну сторінку).
Вийшовши на трибуну, якомога
красномовніше треба довести, що без цих тварин наша планета не може існувати,
виступити на захист обраних тварин. (2 хв)
Тварина, яку я представляю,
вимагає до себе багато уваги.
Вона відіграє важливу роль у природі й житті людини...
Вона потребує захисту тому, що...
VIІ конкурс
Зроби відкриття
Учасникам показують чудову скриньку, в якій лежить
невідомий предмет. Треба вгадати, що за предмет, зробивши відкриття. А щоб
зробити відкриття, учасникам пропонують розглянути пташине перо, на основі
якого й було зроблене це відкриття, яким користується весь світ.
(У чудовій скриньці
знаходиться застібка-блискавка, винахід якої біонікам підказало пташине перо.
Скріплюється і працює, як борідки першого та другого порядку у пташиного
пера)
VІІІ конкурс
Біологія й історія
Археологічним методом за малою кількістю ознак дізнайся,
про яку істоту йдеться.
(Ведучий зачитує ознаки
поетапно, а учасники тим часом записують маркерами на папері назву істоти, якщо
вони дізналися. Скільки відповідей було дано правильно на кожне питання,
стільки метеликів розміститься на квітці-семиквітці.)
Запитання
Навряд чи про будь-яку іншу свійську тварину античних
часів було написано стільки творів, де згадувалося про неї та надавалися
практичні поради з її розведення. Серед авторів: цар Соломон, Демокрит,
Аристотель, Ксенофонт, Теофаст. Про яку тварину йдеться?
Підказка 1
Найбільш стародавнє її зображення знайдене в Іспанії на
скелі Аранської печери. Малюнок зроблено ще в палеоліті, йому понад 15 тисяч
років.
Підказка 2
Три тисячі років тому їх розводили в Давньому Єгипті. В
Ассирії через тисячу років тіла померлих покривали та занурювали в продукти їх
життєдіяльності. Цей звичай тримався довго, навіть Олександр Македонський був
похований таким способом.
Підказка 3
Скелет ниткоподібної залози виділяє отруту, незамінну для
медицини.
Підказка 4
Тварини не здатні до самостійного існування, а утворюють
сім'ї, де чітко розподіляються обов'язки. Сім'ю очолює особа жіночої статі.
Підказка 5
Живуть вони у вуликах і частують нас смачним медком.
Відповідь: бджола медоносна.
ІХ конкурс
Математика й
біологія
Необхідно порахувати певну кількість органів у таких
представників флори та фауни.
(Учасники записують на
папері.)
1. Скільки ніг
має корова? (4)
2. Скільки ніг має
восьминіг? (8)
3. Скільки ніг
має павук-хрестовик? (8)
4. Скільки ніг
має муха? (6)
5. Скільки ніг
має річковий рак? (10)
6. Скільки
пелюсток має квітка родини Хрестоцвіті? (4)
7. Скільки кісточок
містить плід кістянки? (1)
8. Скільки статевих клітин міститься на жіночому
гаметофіті зозулиного льону? (1)
Підбиття підсумків змагання
Помічники підраховують кількість балів у бланках
протоколів.
Немає коментарів:
Дописати коментар