пʼятниця, 20 січня 2017 р.

Інтелектуальна гра-конкурс «Магістр біології»


Мета: розвивати інтерес до предме­та, допомогти дітям розкрити такі якості, як кмітливість, спосте­режливість, винахідливість, крас­номовство; виховувати дбайливе ставлення до рослинного і тва­ринного світу.
Учасники: чотири учні 9 класу, журі (чотири учні іншого класу).
Обладнання: шкільна дошка, прикра­шена плакатами Флори та Фауни, між ними напис «Магістр біології 2010»; паперова скринька, у якій захована застібка-блискавка; пта­шине перо; малюнки жаби, бджо­ли, горобця, рака; грамота «Ма­гістр біології 2010»; три грамоти «Найкращі знавці біології 2010»; чистий папір, маркери; магніто­фон із записами пташиного спі­ву; картки з надписами «Так», «Ні».
Хід гри
Ведуча. Сьогодні ми проведемо ін­телектуальний Турнір з біології, учас­ники якого повинні показати свої знання. Вони розкриють такі свої якості, як кмітливість, спостереж­ливість, уміння захищати тварин та рослини, покажуть свої ораторські здібності.
Зі мною працюватимуть чотири по­мічники, які будуть вести протокол відповідей і допоможуть мені визначити переможця.
Учасників конкурсу прошу зайняти свої місця за столами. Кожну правильну відповідь поміч­ники будуть заносити до бланку протоколу. До кінця гри у кого найбільше балів, той і стане «Магістром біо­логії». Бажаю успіхів усім учасникам, а вболівальникам — добре підтриму­вати своїх учасників.
І конкурс Розминка
Конкурс «Вірю — не вірю»
На кожне питання ведучого учасни­ки конкурсу піднімають картки, на яких написано «Так», «Ні».
1.   Є риба, де самці будують гнізда й виховують нащадків. (Так)
2.   У мурашок існують «садівники», «доярки», «охоронці», «складаль­ники». (Так)
3.   Серед мурах бувають нероби та п'яниці. (Так)
4.   Серед бджіл існує розподіл пра­ці — самки приносять мед, а самці будують стільники. (Так)
5.   Рослина росичка належить до тих рослин, що приваблюють комах не для запилення, а щоб з'їсти. (Так)
6.   Урюк, курага, абрикос. Чи про одну рослину мова? (Так)
7.   Чи є птахи, які не літають? (Так)
8.   А чи правда, що хліб випікають на грибах? (Так)
Резервне питання
Кит — найбільша риба у світі? (Ні)
ІІ конкурс
Музичний
1. У назвах яких рослин, тварин, комах, птахів використовують ноти?
(За одну хвилину хто більше напише слів)
(ФАзан, квасоЛЯ, муРЕна, Мінога)
ІІ конкурс Музичний
2.  Що співали тварини з мультфіль­мів?
(Кожному учаснику за назвою мульти­плікаційного фільму заспівати куплет з цього фільму.)
•    Черепаха та левеня («Я на солнышке лежу...»)
•    Крихітка  Єнот  («От улыбки хмурий день светлей...»)
•    Крокодил Гена («Голубой вагон бежит-качается...»)
•    Три порося («Нам не страшен серый волк...»)

ІІІ конкурс
Філологічний
У маленьких віршиках захована тва­рина або птах. Знайдіть їх. І на вашу квітку прилетить метелик.
(Кожному учаснику ставиться одне питання)
Наприклад.
Как-то тер я HOC О РОГ
И усльїшал громкий вздох...

Косарь долго очень ньіл:
— КоСУ РОК мою сломил!

На-КА БАНку подержи!
Стой! Кудатьі? Подожди!

АСТРА УСпешно в саду зацвела.
Как же пресильно бьіл рад я тогда.

Купил мотоК ОТличной нитки.
Теперь сижу и шью ботинки.

Резервне питання
ДаМЬІ ШЬютиголками
Колкими-преколкими.
ІV конкурс
Художній
За 1 хв, розглянувши картину фан­тастичного птаха, учасники конкур­су повинні відгадати з яких птахів він складається, заповнивши картку.
(Голова орла, шия лебедя, тіло пінгві­на, ноги страуса)
V конкурс
Фізика й біологія
Які фізичні властивості використо­вують тварини?
(Кожному учаснику ставлять одне пи­тання.)
1. Кондори влаштовують свої гнізда на скелях. Чому вони не виліта­ють із гнізда до тих пір, поки сон­це не нагріє все навколо? (Коли сонце нагріє все навколо, кондори піднімаються вгору і, використо­вуючи вертикальні теплові потоки повітря, літають зазвичай неру­хомо, розкривши крила. За тако­го польоту кондори видивляються здобич)
2.   Чому гуси, журавлі та інші ве­ликі птахи летять ключем (кли­ном)? (Найбільш сильні птахи ле­тять попереду зграї. Повітря об­тікає їх тіло так, як вода — ніс та кіль корабля. Цією обтічністю пояснюється гострий кут косяка. Розташування птахів у польоті ланцюжком полегшує рух крил най­більш слабких птахів, які летять повільніше)
3.   Про місце якого птаха бажав би отримати інформацію будь-який мисливець, якщо він тріш­ки знає фізику або вміє малювати й говорить російською? (Фазан. «Каждьш охотник желает знать, где сидит фазан»)
4.   Під час сильних морозів птахи піднімають пір'я. Чому при цьо­му вони легше переносять холо­ди? (Коли птахи піднімають пір'я, шар повітря між: пір'ям збільшу­ється і внаслідок поганої тепіопровідності затримує віддачу тепла між: тілом птаха й навколишнім середовищем)

VI конкурс
Чудовий оратор
Учасникам на вибір пропонуються тварини (хохуля звичайна, вечірниця, велетенська, журавель сірий, ропуха очеретяна — тварини Червоної книги України) (див. наступну сторінку).
Вийшовши на трибуну, якомога крас­номовніше треба довести, що без цих тварин наша планета не може існу­вати, виступити на захист обраних тварин. (2 хв)
Тварина, яку я представляю, вимагає до себе багато уваги.
Вона відіграє важливу роль у приро­ді й житті людини...
Вона потребує захисту тому, що...
VIІ конкурс
Зроби відкриття
Учасникам показують чудову скринь­ку, в якій лежить невідомий предмет. Треба вгадати, що за предмет, зробив­ши відкриття. А щоб зробити відкрит­тя, учасникам пропонують розгля­нути пташине перо, на основі якого й було зроблене це відкриття, яким користується весь світ.
(У чудовій скриньці знаходиться застібка-блискавка, винахід якої біонікам підказало пташине перо. Скріп­люється і працює, як борідки першо­го та другого порядку у пташиного пера)
VІІІ конкурс
Біологія й історія
Археологічним методом за малою кількістю ознак дізнайся, про яку істоту йдеться.
(Ведучий зачитує ознаки поетапно, а учасники тим часом записують маркерами на папері назву істоти, якщо вони дізналися. Скільки відпо­відей було дано правильно на кожне питання, стільки метеликів розміс­титься на квітці-семиквітці.)
Запитання
Навряд чи про будь-яку іншу свій­ську тварину античних часів було на­писано стільки творів, де згадувало­ся про неї та надавалися практичні поради з її розведення. Серед авто­рів: цар Соломон, Демокрит, Аристотель, Ксенофонт, Теофаст. Про яку тварину йдеться?
Підказка 1
Найбільш стародавнє її зображення знайдене в Іспанії на скелі Аранської печери. Малюнок зроблено ще в па­леоліті, йому понад 15 тисяч років.
Підказка 2
Три тисячі років тому їх розводили в Давньому Єгипті. В Ассирії через тисячу років тіла померлих покривали та занурювали в продукти їх життєді­яльності. Цей звичай тримався довго, навіть Олександр Македонський був похований таким способом.
Підказка 3
Скелет ниткоподібної залози виділяє отруту, незамінну для медицини.
Підказка 4
Тварини не здатні до самостійного існування, а утворюють сім'ї, де чіт­ко розподіляються обов'язки. Сім'ю очолює особа жіночої статі.
Підказка 5
Живуть вони у вуликах і частують нас смачним медком.
Відповідь: бджола медоносна.
ІХ конкурс
Математика й біологія
Необхідно порахувати певну кіль­кість органів у таких представників флори та фауни.
(Учасники записують на папері.)
1.   Скільки ніг має корова? (4)
2.   Скільки ніг має восьминіг? (8)
3.   Скільки ніг має павук-хрестовик? (8)
4.   Скільки ніг має муха? (6)
5.   Скільки ніг має річковий рак? (10)
6.   Скільки пелюсток має квітка ро­дини Хрестоцвіті? (4)
7.   Скільки кісточок містить плід кіс­тянки? (1)
8. Скільки статевих клітин містить­ся на жіночому гаметофіті зозули­ного льону? (1)
Підбиття підсумків змагання

Помічники підраховують кількість балів у бланках протоколів.

Немає коментарів:

Дописати коментар