суботу, 25 березня 2017 р.

Тема: Ліс – наше багатство. Рослини лісу.


Мета: розширити уявлення дітeй про ліс, його природу, значення лiсу в житті людини, вчити спостерігати за змiнами в життi рослин, вчити працювати з науково-популярною лiтературою, довідниками; розвивати творчі здiбностi дітей, умiння дружно i злагоджено працювати, мислення, творчу уяву вихованців; виховувати бажання оберiгати природу.
Методи: 1) За джерелом передачі та сприйняття навчальної інформації: - словесні (розповідь, бесіда, пояснення);- наочні (демонстрація малюнків); - практичні ( навчальні вправи, ігрові вправи).
2) Стимулювання інтересу до навчання: пізнавальні ігри, створення цікавої ситуації, реалізація виховного потенціалу.
Тип заняття:  комбінований.
Обладнання: малюнки із зображенням лісу, малюнки рослин і тварин для проведення ігор.
Очікуваний результат: засвоєння вихованцями уявлення про ліс та необхідності оберiгати природу.
Хід заняття
І. Вступна частина
- повідомлення теми та мети заняття, очікуваних результатів;
- актуалізація опорних знань;
- мотивація навчальної діяльності гуртківців.
Керiвник гуртка. Своє вступне слово я хочу розпочати вiршем великого природолюба, видатного укpaїнського поета Максима Тадейовича Рильського.
«Той хто любить паростки кленовi,
Хто дiброви молодi ростить,
Сам достоїн людської любовi,
Бо живе й працює для столiть ... »
Чудовий край, Слобожанщина наша мила! З її неповторними лicами, березовими гаями, сосновими борами, полями, синьоокими озерами, тихоплинними рiчками. Рiдна природа ... цi слова сповненi глибокого, хвилюючого змicту. Перед кожним iз нас постає неосяжний, розманітний cвіт тварин i рослин, чарiвнi краєвиди, чистi джерела.
1.     Основна частина
З давнiх-давен природа була основою житгя людини. У нiй знаходила людина все для вдоволення своїх потреб: їжу, одяг, житло. Проте природа не безмежна у своїй щедростi, не залишається байдужою до проявів спожиивацького, егоїстичного ставлення до неї.
Лiс - це величезний природний цех, який ковтає вуглекислий газ, а віддaє в повiтрячистiсiнький кисень. Лiс треба берегти. Обов'язково! Зникнуть лiси – змiлiють рiчки, загинуть звiрi, риба, зміниться клiмат. Земля перетвориться на пустелю. Лic - невiд'ємна складова частина природи.
Керiвник гуртка. Вiдгадайте, що це: навесні веселить, влiтку холодить, восени годує, а взимку гpiє. (Лiс)
Що ж таке лiс? Це - складне рослинне угруповання. Воно нагадує багатоповерховий будинок. Верхнiй поверх - це найвищi дерева: сосни, дуби; нижчий - осика, береза, липа, вiльха. Потiмiдутькущi: лiщина, калина, глiд. А найнижчий поверх - трави, гриби, мохи.
Лiс - це великий дiм. Хто ж в ньому мешкає? Найбiльше в лiсi комах, особливо рудих комашок, що будують собiгнiзда - мурашинi купини, висота яких iнодi перевищує: 1 м. Рудi мурашки - друзiлiсу: дiлянка навколо їхнього гнiзда (не менше 0,5 га) залишається майже неушкодженою шкiдниками, оскiльки за сезон (з квiтня по жовтень) мешканцi лише одного мурашника знищують їх близько 5 млн.
Ми вci любимо ходити до лiсу ... А чи замислювалися ви, яку користь приносить лiс? Гектар лiсу протягом року очищує 18 млн. кубiчнихмeтpiвповiтря. До того ж, вiн, нiби велетенський пилосос збирає з повiтря 36 тонн пилу. Тiльки одне листяне дерево - бук - «виробляє» за годину 1 кг 700 г кисню. Денна «продукцiя» цього природного «кисневого заводу» може задовольнити потреби 64 чоловiк.
Гра 1 «Лісові поверхи»
Керівник гуртка. Вiдгадайте, що це за дерево:
«Живе один батько, а тисячi синiв має, вciм шапки справляє, а собi не має». (Дуб)
Дуб не дарма називають патрiархом наших лiciв. Це могутнє дерево заввишки 20м, з мiцними гiлками, товстим стовбуром i темно-сiрою потрiсканою корою.
Живе майже 1000 pоків. З його кори добувають дубильнi речовини, а жолудi є доброю їжею для свиней. 3 роду-вiку шанують у народi це дерево. «Мiцний, як дуб» - кажуть люди. у лiтописах це дерево згадується як дерево Перуна - бога дощу, блискавки та грому. Вiнками з дубових гiлок нагороджували героїв - смiливцiв, найхоробрiших.
Основною лісоутворюючою породою нашого Бабаївського лісництва є дуб. Побувавши на екскурсії, ми зустріли дуби, яким виповнилося понад 200 років.
Гра 2 «Кому потрібен дуб?»
Керівник гуртка.
А тепер я хочу задати декiлька запитань yciм дiтям, хочу дiзнатися, як ви знаєте лiс.
Вiкторина «Лic - наше багатство».
1.     Якi дерева наших лiсiв називають патрiархами? (Дуби)
2.     Чому березу називають пiонеркоюлiсу? (Першою оселяється на вирубках, згарищах)
3.     За назвою якого дерева названо мicяць? (Липень - липа)
4.     Про що може розповicти пень? (Вiк дерева, сторони cвіту)
Гра 3 «Поверхи життя»
В гостях у лicу цього лiта побували нашi учнi. Отож послухаємо їхню розповiдь про зустрiч з лiсом.
1.     В Укpaїнi понад 1,5 млн. га лiсiв видiлено в зеленi зони навколо міcт. У лicах розташовують дитячi табори вiдпочинку, будинки вiдпочинку, санаторії та інші оздоровчо-лiкувальнi заклади, органiзовують бази вiдпочинку i турбази.
2.     Лiс - гiгантськийфiльтр, який очищує повітря вiд пилу, сажi, шкідливих газiв та інших вiдходiв виробницттва. Листя дерев i кущiв завжди вологе, а в багатьох видiв клейке або вкрите тоненькими волосинками. Завдяки цьому затримуються пил i сажа, аерозолi та інші тверді домiшки.
3.     Дощ або роса змивають тверді домiшки з листя на землю. За один piк 1га лicу збирає 50-70 т пилу. Над 1 км поля мicтиться близько 500т пилу, а над такою самою площею лicу в 500 разiв менше.
4.     Дерева зменшують кiлькicть пилу i сажi не тільки механiчним способом, а й видiленням у повiтря великої кiлькостi вологи. Haвіть у мiських парках вологiсть на 15-30% вища, нiж на неозеленених вулицях. Вологе повiтря швидше осаджує твердi i газоподiбнiдомiшки на землю.
5.     Лiс очищує повiтря не тiльки від, шкідливих домiшок, а й від бактерiй та інших мiкроорганiзмiв. Дерева i кущi видiляють велику кiлькiсть фiтонцидiв, ефiрноїолiї, смолiв, бальзамiв, дубильних та iнших речовин.
6.     Під впливом фiтонцидiв берези, черемхи i ялiвцю гинуть збудники тифу, дезинтерiї, дифтерiї, туберкульозу та багатьох iнших хвороб. Ось тому в лісовому повiтрi практично нeмaє хвороботворних бакгерiй.
7.     Лiс - фабрика кисню, озону та iонів, основний споживач вуглекислого газу. Рослиннiсть планети вбирає з атмосфери за piк 590 мiльярдiв тонн СО i виділяє 430 мiльярдiв тонн кисню.
III. Заключна частина
- обґрунтування гуртківцями можливості використання отриманих знань, умінь, навичок;
- загальний підсумок заняття із зазначенням його позитивних та негативних моментів, чого навчилися та зробили корисного.


Немає коментарів:

Дописати коментар