Мета: - узагальнити
та поглибити знання учнів з біології;
-
розвивати логічне мислення, швидкість реакції, кмітливість, застосовувати свої
знання в нестандартних ситуаціях;
- сприяти вихованню активної
життєвої позиції в навчанні й житті, допитливості, доброзичливості,
взаємоповаги, стриманості.
Форма
роботи: інтелектуальна гра
Обладнання та матеріали: протокол змагань, проектор, ноутбук.
Хід турніру
Грають дві команди 6 – тих класів, по 7 чоловік. Назви
команд «Фітос» та «Біос». Учасники команд обираються шляхом жеребкування
заздалегідь.
В перервах проводиться гра з глядячами, за яку вони
отримують фішки. В кінці гри кількість фішок сумується і той, хто набере більше
отримує приз.
Команди по-черзі обирають конверти з завданнями і
виконують їх. Конвертів 8, різних кольорів. За кожне завдання вони отримують
максимум 5 балів. Журі виставляє бали в таблицю. В кінці бали рахуються і
визначається переможець.
Конверт № 1
(персиковий)
Завдання: Збери клітину. Учасникам потрібно зібрати
будову клітини з розсипаних органел давши перед тим відповідь на запитання про їх функції в клітині
рослини.
1. В’язка рідина в клітині в яку занурені клітинні органели. (цитоплазма)
2. Яка структура клітини захищає її від сторонніх впливів
та забезпечує зв’язок клітин між собою.
(оболонка)
3. Зелені органели клітини, в яких відбуваються процеси
фотосинтезу. (хлоропласти)
4. Це своєрідні
енергетичні станції клітини: вони забезпечують її енергією.(мітохондрії)
5.
Ці органели заповнені клітинним соком з розчиненими неорганічними та
органічними речовинами. (вакуоля)
6.
Це сукупність з’єднаних між собою маленьких канальців. На
поверхні частини канальців за допомогою електронного мікроскопа можна помітити
дрібні кулясті органели рибосоми. (ендоплазматична
сітка)
7.
Сукупність сплощених порожнин. За допомогою цього комплексу
речовини можуть змінюватися, транспортуватися до інших частин клітини або
виводитися з неї. (комплекс Гольджі)
8.
Це дрібні сферичні органели клітини близько 1 мкм в діаметрі, оточені
плазматичною мембраною. (лізосоми)
9.
Містить ДНК і завдяки цьому виконує функцію
зберігання й відтворення спадкової інформації, а також регулює процеси росту і
розвитку клітини. (ядро)
Конверт № 2
(жовтий)
Завдання: позначити всі органи в будові рослини.
Конверт № 3
(зелений) Водорості.
Завдання: Дайте відповідь на запитання і взявши з кожної
відповіді вказану літеру, складіть слово – пароль (Наука про водорості). (Альгологія)
1. Мікроскопічні водорості з кремнистим двостулковим панциром, що утворюють поклади діатомітів.
(візьміть 3 – тю букву у назві цих водоростей) (діатомові)
2. Представників якого відділу водоростей використовують
для виготовлення промислових фільтрів. ( 3 – тя літера) (зелені)
3. Як називається тіло водоростей? ( 5 – та, остання
буква) (слань)
4. Яку речовину Червоних водоростей використовують для
виготовлення мармеладу та желейних цукерок? (2 – га буква) (агар)
5. Укажіть спільну ознаку всіх водоростей, що забезпечує
їх фотосинтез.
(3 – тя буква) (хлоропласт)
6. Назвіть одноклітинну зелену водорость кулястої форми,
яка не має джгутиків. (2 – га буква) (хлорела)
7. Органи прикріплення у водоростей. ( 4 – та буква у
слові) (ризоїди)
8. Водорість з спірально закрученим хлоропластом. (6- ту
букву) (спірогіра)
9. Назвіть представника одноклітинних зелених водоростей
грушеподібної форми з двома джгутиками. ( 5 – та буква) (хламідомонада)
10. Назва «морської капусти», яку людина вживає в їжу. (9
– та, остання буква)
(Ламінарія)
Пароль:
а
|
л
|
ь
|
г
|
о
|
л
|
о
|
г
|
і
|
я
|
Конверт № 4
(Червоний) Мохи.
Завдання: Що зайве і чому? Співставити з малюнками.
Зозулин льон, сфагнум, маршанція – мохи.
Щитник чоловічий – папороть.
Конверт № 5 (Синій) Хвощі та плауни.
Завдання: Порівняйте вищі спорові рослини. Для цього
проведіть стрілки від назви рослини до ознак, що її характеризують. (для кожної
окремо)
Одноклітинний
Багатоклітинний
Росте у воді
Росте в лісі
Росте на полі
Має кореневище
Є весняні та
літні пагони
Один тип
пагонів
Прямостояче
стебло
Повзуче стебло
Фотосинтез у
листках
Фотосинтез у
стеблі
Статеве
покоління – заросток
Мають додаткові
корені
Мають
кореневище
Конверт № 6
(Фіолетовий) Папороті.
Завдання: Зібрати цикл розвитку папоротей.
Конверт № 7
(оранжевий) Голонасінні.
Завдання: розгадати кросворд з ключовим словом:
голонасінне дерево, що можуть обхопити не менше ніж 10 чоловік, узявшись за
руки. Одне з цих дерев спилювали семи метровою пилкою протягом 13 днів. На пні
цього дерева розмістився танцювальний майданчик разом із оркестром, у дуплі
цього дерева був обладнаний гараж. Живуть ці дерева 2 – 3 тисячі років.(Секвоя)
2. Невисокий чагарник заввишки
30 см з прутоподібними, ребристими пагонами, які нагадують хвощі. використовуються в традиційній медицині
багатьох народів, наприклад для лікування астми, сінної лихоманки та застуди. Медичний ефект рослини переважно викликається високим
вмістом алкалоїдів: ефедринів.(ефедра)
3. Хвойне дерево,
що має їстівне насіння.(кедр)
4. Голкоподібні листки голонасінних.(хвоя)
5. Хвойна рослина, що живе 400 років та може сягати
заввишки до 50 м. Насіння утворює на 12 – 15 році життя.(сосна)
6. Луски в шишках цієї хвойної рослини шкірясті, м’які.
Особливо популярна вона взимку.(ялина)
Конверт № 8
(Рожевий) Покритонасінні.
Завдання: Відгадати рослину за описом.
1. Це гігантські (до 15 м. заввишки) багаторічні трави. Листки їх
також величезні: 6 м. завдовжки і 1 м. завширшки. Росте надзвичайно швидко:
через 10 місяців посаджена рослина вже дає плоди. Кожний пагін приносить плоди
тільки 1 раз. Потім він гине, а від кореня відростають нові пагони. Багато
видів розцвітають вночі й запилюються кажанами. (банан)
2. Цю рослину було присвячено давньогрецькому богові науки та мистецтва
Аполону. Нею нагороджують художників, артистів на знак визнання їхніх успіхів.
Звідси походить слово лауреат. (Лавр)
3. Це хвойне вічнозелене дерево. Має прямий стовбур, висота якого сягає до 30-35 метрів. Світлолюбиве, не боїться холодів, надає перевагу піщаним ґрунтам. Гілки розташовані у верхній частині крони. В нашій зоні утворює ліси. (сосна)
3. Це хвойне вічнозелене дерево. Має прямий стовбур, висота якого сягає до 30-35 метрів. Світлолюбиве, не боїться холодів, надає перевагу піщаним ґрунтам. Гілки розташовані у верхній частині крони. В нашій зоні утворює ліси. (сосна)
4. Відомо, що Іван Грозний лікував цим печеним овочем набряк на нозі. Його
з давніх часів використовували при лікуванні гнійних процесів, застуди, цинги,
захворювань печінки та нирок, базедової хвороби, захворювань очей, тощо.
Відвари його лушпиння застосовували для укріплення волосся та знищення лупи.
Жодна господарка в найбіднішому домі не могла обійтися без нього. Його називали
овочем бідняків. (цибуля)
5. В наш час буде дивним, якщо ви подаруєте кому-небудь букет із квітів
цієї рослини . А в 17 столітті такі букети вважались розкішними. Фіолетовими
або рожевими квітами цієї рослини прикрашали зачіски королев і петлиці камзолів
придворних. Батьківщина рослини – узбережжя Чілі і гори Перу. Європейці
не знали цю рослину до 1665 року, тобто до відвідування Південної Америки
іспанцями. Привезену із Америки рослину спочатку вирощували як декоративну
рослину, прикрашуючи нею клумби. І тільки наприкінці 17 століття її стали
вирощувати як сільськогосподарську культуру. В нашу країну її завезли з часів
Петра 1. (картопля)
Гра з глядачами:
1). Які горіхи ростуть під землею? (Арахіс)
2). З чого готують страву, яку їдять на сніданок справжні англійці? (Страва – вівсяна каша, її готують з вівса)
3). Ці рослини можуть замінити м’ясо. Назвіть 2 з них. (Горох, квасоля, соя)
4). Вінками з листків цього дерева в стародавньому світі вшановували героїв. (Лавр)
5). Ці дерева мають пух. (Тополя)
6). Завдяки цій рослині людина має вату. (Бавовна)
7). Цей чагарник має красиві квіти, гострі колючки й плоди, багаті на вітамін С. Що це за рослина? (Шипшина)
8). У стародавні часи люди поклонялися цій рослині, вважаючи, що це саме Сонце спустилося на Землю. Що це за рослина? (Соняшник)
9). Цю лікарську рослину молоді часто використовують для гадання. (Ромашка)
10). У народі цю лікарську рослину називають «нагідки», а яка її інша назва? (Календула)
11). Назва цієї квітки навіває сон. (Сон – трава)
12). У стародавні часи цю рослину використовували як снодійне. (Мак)
13). Цю квітку називають так само, як і сорт цукерок. (Ірис)
14). У перекладі з латини назва цієї квітки означає «меч». (Гладіолус)
15). Які дерева не знають листопаду? (Хвойні)
16). Ця рослина допомогла Елізі перетворити братів з диких лебедів на людей (Кропива)
17). Яка рослина викликала негативні емоції в українських парубків? (Гарбуз)
18). Цей фрукт пов'язують з відкриттям відомого закону фізики. (Яблуко)
19). З якої рослини роблять манну крупу? (Пшениця)
20). Цюрослину, плоди якої стають червоними після дозрівання, у XVII ст. в Італії називали «яблуком кохання», або «золотим яблуком»... (Помідор)
2). З чого готують страву, яку їдять на сніданок справжні англійці? (Страва – вівсяна каша, її готують з вівса)
3). Ці рослини можуть замінити м’ясо. Назвіть 2 з них. (Горох, квасоля, соя)
4). Вінками з листків цього дерева в стародавньому світі вшановували героїв. (Лавр)
5). Ці дерева мають пух. (Тополя)
6). Завдяки цій рослині людина має вату. (Бавовна)
7). Цей чагарник має красиві квіти, гострі колючки й плоди, багаті на вітамін С. Що це за рослина? (Шипшина)
8). У стародавні часи люди поклонялися цій рослині, вважаючи, що це саме Сонце спустилося на Землю. Що це за рослина? (Соняшник)
9). Цю лікарську рослину молоді часто використовують для гадання. (Ромашка)
10). У народі цю лікарську рослину називають «нагідки», а яка її інша назва? (Календула)
11). Назва цієї квітки навіває сон. (Сон – трава)
12). У стародавні часи цю рослину використовували як снодійне. (Мак)
13). Цю квітку називають так само, як і сорт цукерок. (Ірис)
14). У перекладі з латини назва цієї квітки означає «меч». (Гладіолус)
15). Які дерева не знають листопаду? (Хвойні)
16). Ця рослина допомогла Елізі перетворити братів з диких лебедів на людей (Кропива)
17). Яка рослина викликала негативні емоції в українських парубків? (Гарбуз)
18). Цей фрукт пов'язують з відкриттям відомого закону фізики. (Яблуко)
19). З якої рослини роблять манну крупу? (Пшениця)
20). Цюрослину, плоди якої стають червоними після дозрівання, у XVII ст. в Італії називали «яблуком кохання», або «золотим яблуком»... (Помідор)
Підведення підсумків. Нагородження
переможців.
Немає коментарів:
Дописати коментар