пʼятницю, 7 лютого 2020 р.

(Основи здоров’я 5 клас) Тема: Спілкування з однолітками



Мета: дати поняття про життя і здоров’я як найважливішу умову щасливого життя; ознайомити учнів з правилами поведінки під час знайомства; розвивати уміння дітей спілкуватися і підтримувати товариські стосунки в класі, між хлопчиками і дівчатками, в школі з однолітками. Виховувати тактовне ставлення один до одного.
Обладнання: Підручник, наочність, мультимедія.
ХІД УРОКУ
І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда.
-         Що таке довіра, і між ким вона повинна бути?
-         Яких правил необхідно дотримуватись, спілкуючись з дорослими?
-         Як ви допомагаєте своїй родині?
-         Що ви робите разом зі своєю сім’єю?
ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
Послухайте таку історію.
Жили-були два добрі товариші. В один момент вони посперечалися, і один з них дав ляпаса іншому.
Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».
Вони продовжували йти, і знайшли оазис, в якому вирішили скупатися. Той, який отримав ляпас, ледь не потонув і його друг його спас. Коли він отямився, він написав на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».
Той, хто дав ляпаса і який врятував життя своєму другові запитав його:
- Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?
Друг відповів:
- Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли це стерти. Але коли хто-небудь робить що-небудь нам гарне та добре, ми повинні викарбувати це на камені, щоб жоден вітер не зміг стерти це з нашої пам'яті.
- Чому навчає нас дана історія?
- Що є основою справжньої та вірної дружби? (Вміння пробачати і ніколи не залишати друга в біді)
Де школяр здебільшого проводить свій час? Удома, в школі, у дворі, інколи на заняттях музикою, спортом або ще чим-небудь.
На школу й усе, пов’язане з нею, у вас йде багато часу. Причому що старшим є учень, то більше часу він проводить у школі. Ось чому так важливо мати гарні стосунки з однокласниками – адже вони перебувають поруч із вами більшу частину вашого шкільного життя.
Сьогодні ми поговоримо про спілкування хлопчиків і дівчаток, ви дізнаєтесь, як себе поводити при знайомстві, як підтримувати товариські стосунки з однолітками. Запишемо тему уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Як ви вважаєте, що таке спілкування?
Спілкування – це обмін думками, враженнями. Спілкування може відбуватися не лише між тими, хто бачить одне одного, а й по телефону, за допомогою пошти, через Інтернет тощо. Та нерідко буває, що хтось недочув чи неправильно зрозумів іншого. Через це можуть виникати непорозуміння, які призводять до неприємностей. На жаль, частою є й інша ситуація – більш “сильні” учні висміюють слабших, дають їм прізвиська, ображають, віднімають гроші.
Спробуємо розібратися, що допомагає, а що перешкоджає порозумінню між однолітками.
Якщо вам хочеться йти до школи, ви нетерпляче очікуєте зустрічі зі своїми шкільними друзями – вам пощастило, у вас склалися гарні стосунки з класом.
Якщо ж усе навпаки, ви з жахом виходите на перерву, вдома згадуєте свої образи та мрієте про перехід до іншої школи, подумайте: може, річ насправді у вас.
Спробуйте піти назустріч своїм однокласникам:
1.   Зробіть все можливе (без самоприниження й лестощів), щоб вас поважали.
2. Не чекайте першого кроку від інших.
Ніколи не кажіть, що ваші однокласники погані, спробуйте знайти в них гарні риси, адже абсолютно поганих людей не буває.
Мозковий штурм
Учні дають відповідь на питання, якими б вони хотіли бачити оточуючих людей. Вчитель виділяє такі риси:
1)  щирість і тактовність;
2)  доброзичливість і гарні манери;
3)  уміння говорити;
4)  уміння слухати.
Як ці риси допомагають порозумінню між однолітками?
На жаль, між однолітками часто виникають суперечки. Висміюють тих, хто старанно вчиться або отримує низькі бали. Можуть ображати того, хто відрізняється зовнішнім виглядом: надто високого чи низького, повного чи худого. Принизливі прізвиська псують настрій, заважають вчитися. Часто глузують над новачками. Як правило, ініціатором таких дій є хтось один, а інші учні підтримують його або мовчки спостерігають. Як же діяти тому, кого ображають? Як ви вважаєте? (відповіді учнів)
Щоб вистояти у нелегкій ситуації, краще не сприймати образи близько до серця, спробувати знайти однодумців. Найчастіше через деякий час образи припиняються. Але все одно потрібно звернутися по допомогу до батьків, учителів чи шкільного психолога. Якщо хтось з однокласників відволікає вас на уроці, тактовно скажіть йому, що вам необхідно вчитися. Якщо ж це не допомагає, попросіть вчителя пересадити вас на інше місце.
Якщо сильніші "товариші" відбирають у слабших або менших кишенькові гроші, на такі "жартівливі" спроби намагайтеся відповісти жартами. Можна ще й серйозно попередити кривдника, що його дії – злочин, і обов’язково слід звернутися по допомогу до класного керівника, чергового вчителя чи будь-кого з дорослих.
У вашому віці хлопчики хочуть спілкуватися здебільшого з хлопчиками, а дівчатка – з дівчатками. Вважають, що з  дітьми протилежної статі їм буде нецікаво. І через це іноді багато втрачають. Хлопчикам і дівчаткам можна знайти спільні інтереси, щоб разом цікаво проводити дозвілля.

Завдання 1:
1. Запишіть п’ять улюблених ігор.
2. Порівняйте ці два списки. Чи є між ними щось спільне? (Наприклад, і хлопчики, і дівчатка відзначили комп’ютерні ігри чи збирання пазлів)
Отже, не існує суто хлоп’ячих чи суто дівчачих розваг. А тепер назвіть щонайбільше ігор, цікавих для тих і тих.
Завдання 2:
1.    Доповни характеристику справжнього друга.
«Ставиться до мене з повагою; уміє прощати помилки; щирий і чесний; вірний і відданий».
2.    Чи відповідаєш ти характеристиці справжнього друга? Чому?
Правила дружби.
1. Дружба — це правда і чесність кожного.
2. Поважай тих, з ким дружиш.
3. Що вимагаю від друга, насамперед вимагаю від себе.
4. Ніколи нікого не обманюй, не ображай.
5. Ні до кого не чіпляйся, грай чесно, не дражнись.
6. Будь терплячим, не засмучуйся через невдачу.
7. Ти не кращий за всіх, але і не гірший за всіх!
8. Якщо вмієш добре грати, то навчи іншого.
9. Успіху можна досягти тільки разом, в колективі. Частіше кажи: «Нумо дружити», «Нумо грати!».
10. Ходи до школи. І хай вона буде тобі на радість!
Тест «Чи гарний ви друг»:
1. Ви знаєте багато цікавих історій про одного зі своїх приятелів. Що ви зробите:
а) розповісте їх іншим людям;
б) розповісте, не назвавши імен;
в) залишите історії при собі?
2. Ваш друг часто бере щось у вас, але ніколи не повертає взяту річ. Зараз він хотів би взяти коштовну відеокамеру. Що ви будете робити:
а) скажете, що зараз камери у вас немає;
б) дасте її;
в) відмовите, пояснивши причину?
3. Друг випадково розбив ваш годинник. Ваші дії:
а) відмовитесь від нового годинника, але влаштуєте маленький скандал;
б) вимагатимете гроші;
в) скажете, що і без того збиралися купити новий.
4. Ваш друг підтримує відносини з людиною, яку ви не любите. У такому випадку:
а) скажете другові, що він повинен вибрати між вами й іншим;
б) припините стосунки з другом;
в) нічого не скажете і будете продовжувати дружні відносини.
5. Відчуваєте, що у вашого друга незабаром будуть великі неприємності. Тоді ви:
а) порвете стосунки з ним, щоб не постраждати самому;
б) продовжите дружбу.
в) відверто поговорите з ним;
6. Вважаєте, що справжній друг повинен:
а) ділитися з вами всім;
б) залишати свої думки і проблеми при собі.
в) говорити тільки те, що хоче;
7. Вам відомо, що другові потрібні гроші, і у вас їх досить, щоб, йому їх дати. Ви говорите:
а) «переб'єшся! Мені вони й самому стануть у нагоді»;
б) «візьми їх,зробиш мені послугу»;
в) «згадай, скільки разів ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в порівнянні з цим».
8. Що ви зробите, якщо вам потрібно позичити гроші в друга:
а) натякнете здалеку;
б) попросите в борг;
в) нічого йому не скажете.
9. Ваш друг купив одяг, який, як вам здається, йому не пасує, тоді ви:
а) скажете, що він виглядає смішно;
б) скажете, що ця річ не для нього, і поясните, чому;
в) нічого не скажете.
10. Ви вважаєте, що ваш друг:
а) менш розумніший, ніж ви;
б) більш розумніший, ніж ви;
в) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.
Підрахунок балів
а б в
1 2 3
Результати
21—З0 балів: ви справжній друг, ви будете робити так само.
15—20 балів: у вас є друзі, але, як більшість з нас, ви іноді не виказуєте в стосунках належного розуміння. Коли не знаєте, як реагувати, спробуйте поставити себе на місце іншої людини.
10—14 балів: ви схильні більше звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця ваша риса — бар'єр перед справжньою дружбою. Щоб стати гарним другом, потрібно виявляти більше  інтересу до інших людей.
Фізкультхвилинка.
V.  Закріплення знань учнів
Обговорення ситуації
1. «Вова гуляв у дворі з водяним пістолетом. Троє хлопців підійшли до нього, й один почав відбирати пістолет. Решта сміялися. Дві жінки сиділи на лавочці і не звертали на це уваги. Лише одна старенька бабуся захистила Вову».
Хто у цій ситуації агресор, спільники, жертва, байдужі спостерігачі, захисник?
2. На шкільну дискотеку хлопчики і дівчатка принесли кілька різних за стилем музичних записів. Одні хотіли танцювати реп, інші – диско. Вечірка зривалася. Вчителі дали 5 хвилин, щоб діти домовилися. Інакше дискотеку припинять. Запропонуйте вихід із цієї ситуації.
3. Сергійко розповідає про новенького, якому придумали прізвисько.  Сергійкові хлопчик сподобався, і він просить поради, як їм потоваришувати. Запропонуйте, що робити Сергійкові, як поводитися новенькому в класі. Ситуації з підручника.
VІ. Підсумок уроку
Сьогодні я зрозумів….Мені найбільше сподобалося…Я буду…
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати § 20

Немає коментарів:

Дописати коментар