Мета: формувати поняття про
значення моральних цінностей у житті людини та у формуванні характеру, дати
уявлення про залежність якості життя від особистісних цінностей; розвивати
критичне та аналітичне мислення.
Обладнання: підручник, зошит,
наочність.
Тип уроку: комбінований.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання,
формування позитивного настрою.
ІІ. ПЕРЕВІРКА
ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
·
Які чинники впливають
на формування характеру людини?
IІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ та МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ
І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Притча про банку
Професор
філософії перед лекцією заходить в зал і розкладає на столі декілька предметів. На початку лекції він мовчки бере велику порожню банку, і заповнює її
великими камінцями.
Потім
запитує:
- Банка повна?
-Так! -
погоджуються студенти.
Тоді професор дістає коробку з
галькою і висипає її в цю ж банку. Він
злегка потряс банку і галька, звичайно, заповнила відкриті області між камінцями.
Він знову запитав студентів:
- Банка повна?
Вони розсміялися і погодилися, що банка повна.
Тоді професор дістає коробку піску і висипає його у банку. Природно,
пісок заповнює усю решту простору.
Ще раз професор запитав студентів, чи повна банка? Так, відповіли студенти, тепер вона точно повна!
- Тепер, - сказав
професор, - я хочу, щоб ви зрозуміли, що це - ваше
життя. Камінці –це важливі речі - ваша сім'я, ваші друзі, ваше
здоров'я, ваші діти. Якби усе інше було втрачено, і тільки вони залишилися,
ваше життя було б все ще повне. Галька - це інші
речі, які мають значення подібно до вашої роботи, вашого будинку, вашого
автомобіля. Пісок - усе інше, це просто дрібниці життя. Якщо ви спочатку
насиплете пісок у банку, то не буде місця для речей, які є важливими для Вас.
Зверніть увагу на речі, які є дійсно важливими для вас.
Піклуйтеся спочатку про камінці - це дійсно
має значення. Встановіть ваші пріоритети. Решта - тільки пісок.
Учитель. Отже, що ж з перерахованого найважливіше за все?
1. Визначення поняття «цінності».
Учитель. Яке, на вашу думку, можна дати
визначення поняттям: «Цінність», «Життєві цінності», «Ціннісні орієнтації» ?
Учні
віповідають. Учитель систематизує відповіді учнів
і дає визначення.
Цінності — це те, що, важливо для вас, за допомогою чого люди звіряють і оцінюють
будь-що у своєму житті.
Життєві цінності – це ідеї, ідеали, цілі, до яких прагнуть людина і суспільство.
Ціннісні орієнтації – це ті стани, явища та процеси в навколишньому житті, які стають
орієнтиром для людини, спрямовують формування її цілей, а також способи їх
досягнення.
2.
Робота зі схемами. (За матеріалами підручника
«Основи здоров’я» для 9 класу Т.Є. Бойченко, І.П. Василашко, О.К. Гуррська та
ін..).
Учитель. Давайте
обміркуємо, що для вас найважливішим є у житті, які ваші життєві цінності. Існує
багато різних думок. Проте є цінності, які важливі для всіх. Їх називають загальнолюдськими.
3.
Робота учнів в парах.
Учитель. Формування системи
цінностей залежить від різних чинників і проходять низку етапів. (За
матеріалами підручника «Основи здоров’я» для 9 класу Т.Є. Бойченко, І.П.
Василашко, О.К. Гурська та ін..).
Учні самостійно знайомляться з «Етапами формування системи цінностей» та відповідають на питання вчителя.
Питання:
·
На якому етапі формування системи цінностей діти
наслідують близьких дорослих?(Дитинство).
·
На цьому етапі найсильніший вплив оточення:
друзів-однолітків, однокласників, підліткової компанії, спортивної команди,
засобів масової інформації. Що це за етап? (Підлітковий вік).
· На формування системи
цінностей, крім оточення, впливають особисті переконання, самооцінка на етапі? (Молода людина).
·
Дорослі люди додержуються загальнолюдських цінностей,
поєднуючи їх із….? (Власними).
Учитель. Дуже важливо визначитися
з тим, що є найголовнішим для вас, адже життєві цінності допомагають формувати
характер, контролювати вчинки, бажання, рішення.
4.
Виступ учнів. Учні на минулому уроці
отримали завдання прочитати статтю з підручника та підготувати виступ.
5.
Оздоровча вправа.
Зняти напруження й
освіжити мозок допоможе така вправа. Станьте. «Напишіть» носом «1», підборіддям
– «2», лівим плечем – «3», правим плечем – «4», лівим ліктем – «5», правим
ліктем – «6», стегнами – «7», лівою стопою – «8», правою стопою – «9». Зробіть
це у зворотному порядку.
VI.
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
«Рейтинг цінностей».
Учні
об’єднуються у групи.
Учитель. А зараз
я вам пропоную встановити особисту шкалу цінностей.
Для цього: оберіть із цього списку найбільшу для вас цінність і
запишіть її під номером 1 у таблицю; оберіть найбільшу цінність із тих, що
залишилась, і запишіть її під номером 2 і так до кінця списку.
Обговоріть у групі свої життєві
цінності та складіть усереднений рейтинг для групи (для цього суму
індивідуальних рейтингів для кожної цінності поділіть на кількість учнів у
групі).
З’ясуйте рейтинг цінностей вашого класу (для
цього суму рейтингів груп для кожної цінності поділіть на кількість груп).
Результати запишіть в таблицю.
2. Робота в групах «Робота з текстом».
Завдання. Прочитати
притчу та дати відповідь на питання:
·
Про які життєві цінності йде мова у
тексті?
·
Яка головна думка притчі?
1. Притча
про цінність життя
2. Притча
про щастя
3. Урок метелика
4. Як навчити дітей бути
щасливими
5. Чому люди кричать, коли сваряться?
6.
Як реагувати на образи
До тих пір, поки ви не приймете
їх, вони належать тому, хто їх приніс.
VII. ПІДБИТТЯ
ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Рефлексія: Обміняйтесь
думками та враженнями від заняття, закінчуючи одне чи кілька речень:
Сьогодні для мене було важливо…
Для мене було корисно…
Сьогодні на занятті я зрадів/зраділа, коли…
Тепер я вмію…
Тепер я зможу…
2. Підведення
підсумку уроку вчителем.
Рецепт щастя : візьміть чашу терпіння,
влийте в неї повне серце любові, додайте дві жмені щедрості, посипте добротою,
плесніть трохи гумору і додайте якомога більше віри, Усе це добре перемішайте.
Намажте на шматок відпущеного вам життя і пропонуйте кожному, кого зустрінете
на своєму шляху.
Немає коментарів:
Дописати коментар