Мета: поглиблювати
знання учнів про духовний розвиток особистості і дати уявлення про роль
життєвих цінностей у формуванні і збереженні здоров'я; розвивати життєві
навички, що сприяють духовному та психічному здоров'ю, вміння аналізувати свою
систему цінностей; виховувати потребу в самовихованні, саморозвитку, всебічному
самовдосконаленні.
Обладнання:
підручник, друкований зошит, мультимедія.
Тип уроку: комбінований.
ХІД
УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. Актуалізація знань учнів.
Вправа «Згоден чи ні?»
Учитель читає твердження, учні
реагують, плескаючи в долоні: «згодні» — хлопок, «не згодні» — мовчок.
•
Ознакою
підліткового віку є становлення самосвідомості. (Так)
•
Самосвідомість
підлітка характеризується передусім почуттям дорослості. (Так)
•
Потреба в
їжі характерна тільки для молодшого шкільного віку. (Ні)
•
Прагнення
слідувати моді належить до суб'єктивних потреб. (Так)
•
Обов'язковим
для людини є задоволення всіх її потреб.
(Ні)
•
Кожна
людина протягом свого життя досягає вершини «піраміди потреб». (Ні)
•
Для
задоволення будь-яких потреб людина має докласти певних зусиль. (Так)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
- Що таке гармонійний розвиток?
- Назвіть особливості емоційного
розвитку особистості.
Епіграфом до уроку будуть слова
Леонардо да Вінчі: «Пам'ятай, життя — це
подарунок; і той, хто його не цінує, на цей подарунок не заслуговує».
Ми любимо життя за те, що можемо
насолоджуватися красою природи, радіти зустрічам із друзями, щодня дізнаватися
про щось нове навколишньому світі. Ваше життя тільки-но починається, і воно
сповнене надіями та планами.
– Що потрібно для того, щоб ці
плани здійснилися?
- Перегляд відео.
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
V. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ
УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з терміном
Духовність — це
ідеал, до якого прагне людина у її власному розвитку, орієнтація на вищі,
абсолютні цінності.
Духовність — це стрижень,
фундамент внутрішнього світу людини. Його не можна навчити за допомогою
настанов. Можна вказати лише шлях, але не можна змусити ним іти.
2. Міні-лекція «Духовний розвиток особистості»
Ступінь духовного розвитку не завжди визначається віком. Духовно
багатою людиною вважають особистість, яка живе в гармонії із собою і світом, у
якої сформовані духовні цінності, тобто ті чесноти, життєві установки, що
існують для кожної людини, що становлять її ідеал.
Становлення духовності — це вища
мета кожного члена суспільства, адже в міцному ґрунті духовності зростає й
особистість людини.
Пізнання людиною самої себе,
таємниць свого життя — один із її духовних пошуків, що сягає у глибину століть.
До показників духовного зростання відносять:
•
усвідомлення
значущого вибору (наприклад, замість відвідин нічного клубу провести вечір із
хворою бабусею);
•
зростання
внутрішньої чесності;
•
естетична
та творча спрямованість;
•
людина
починає свідомо творити своє життя;
•
зростання
почуття гармонії світу
3. Риси характеру, які допомагають досягати успіху. (Підручник: ст. 57)
Перегляд відео: «Із вантажника в
мільйонери»
4. Життєві цінності та здоров’я.
«Асоціативний кущ»
- Складання схеми за асоціаціями
учнів до поняття «життєві цінності».
(Приклади відповідей: здоров'я,
діти, батьки, гроші, нерухомість, сім'я, традиції, духовність, скарб тощо.)
- Таблиця ст. 58.
VI. Оздоровлювальна вправа.
- Визначити власні життєві
цінності.
Запишіть кілька важливих для
вас життєвих цінностей:
1.
6.
2.
7.
3.
8.
4.
9.
5.
10.
|
Які з ваших цінностей більше
схожі на велике каміння, які – на дрібне, а які – на пісок?
|
Запишіть, як ви можете більше
дбати про «велике каміння»:
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
|
Робота за підручником (у парах) ст. 59.
Робота в друкованих зошитах.
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1.
Обговорення
змісту прислів'їв
•
Чим
більше плодів на дереві, тим сильніше його гілки хиляться донизу.
•
Хто
втрачає ім'я, той втрачає все.
IX.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Обов'язкове:
•
опрацювати
матеріал підручника щодо вивченої теми (§ с. );
додаткові (на вибір, за
бажанням):
•
написати
невеличкий твір-роздум «Взаємозв'язок краси і духовності», «Для чого я живу на
землі, яке моє призначення?»;
скласти план свого особистісного
самовдосконалення.
Запишіть кілька важливих для
вас життєвих цінностей:
1.
6.
2.
7.
3.
8.
4.
9.
5.
10.
|
Які з ваших цінностей більше
схожі на велике каміння, які – на дрібне, а які – на пісок?
|
Запишіть, як ви можете більше
дбати про «велике каміння»:
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
|
Запишіть кілька важливих для
вас життєвих цінностей:
1.
6.
2.
7.
3.
8.
4. 9.
5.
10.
|
Які з ваших цінностей більше
схожі на велике каміння, які – на дрібне, а які – на пісок?
|
Запишіть, як ви можете більше
дбати про «велике каміння»:
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
|
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. Актуалізація знань учнів.
Вправа «Згоден чи ні?»
Учитель читає твердження, учні
реагують, плескаючи в долоні: «згодні» — хлопок, «не згодні» — мовчок.
•
Ознакою
підліткового віку є становлення самосвідомості. (Так)
•
Самосвідомість
підлітка характеризується передусім почуттям дорослості. (Так)
•
Потреба в
їжі характерна тільки для молодшого шкільного віку. (Ні)
•
Прагнення
слідувати моді належить до суб'єктивних потреб. (Так)
•
Обов'язковим
для людини є задоволення всіх її потреб.
(Ні)
•
Кожна
людина протягом свого життя досягає вершини «піраміди потреб». (Ні)
•
Для
задоволення будь-яких потреб людина має докласти певних зусиль. (Так)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
- Що таке гармонійний розвиток?
- Назвіть особливості емоційного
розвитку особистості.
Епіграфом до уроку будуть слова
Леонардо да Вінчі: «Пам'ятай, життя — це
подарунок; і той, хто його не цінує, на цей подарунок не заслуговує».
Ми любимо життя за те, що можемо
насолоджуватися красою природи, радіти зустрічам із друзями, щодня дізнаватися
про щось нове навколишньому світі. Ваше життя тільки-но починається, і воно
сповнене надіями та планами.
– Що потрібно для того, щоб ці
плани здійснилися?
- Перегляд відео.
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
V. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ
УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з терміном
Духовність — це
ідеал, до якого прагне людина у її власному розвитку, орієнтація на вищі,
абсолютні цінності.
Духовність — це стрижень,
фундамент внутрішнього світу людини. Його не можна навчити за допомогою
настанов. Можна вказати лише шлях, але не можна змусити ним іти.
2. Міні-лекція «Духовний розвиток особистості»
Ступінь духовного розвитку не завжди визначається віком. Духовно
багатою людиною вважають особистість, яка живе в гармонії із собою і світом, у
якої сформовані духовні цінності, тобто ті чесноти, життєві установки, що
існують для кожної людини, що становлять її ідеал.
Становлення духовності — це вища
мета кожного члена суспільства, адже в міцному ґрунті духовності зростає й
особистість людини.
Пізнання людиною самої себе,
таємниць свого життя — один із її духовних пошуків, що сягає у глибину століть.
До показників духовного зростання відносять:
•
усвідомлення
значущого вибору (наприклад, замість відвідин нічного клубу провести вечір із
хворою бабусею);
•
зростання
внутрішньої чесності;
•
естетична
та творча спрямованість;
•
людина
починає свідомо творити своє життя;
•
зростання
почуття гармонії світу
3. Риси характеру, які допомагають досягати успіху. (Підручник: ст. 57)
Перегляд відео: «Із вантажника в
мільйонери»
4. Життєві цінності та здоров’я.
«Асоціативний кущ»
- Складання схеми за асоціаціями
учнів до поняття «життєві цінності».
(Приклади відповідей: здоров'я,
діти, батьки, гроші, нерухомість, сім'я, традиції, духовність, скарб тощо.)
- Таблиця ст. 58.
VI. Оздоровлювальна вправа. Етюд «Потягусі»
VII. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
- Визначити власні життєві
цінності. Роздруківки.
Робота за підручником (у парах) ст. 59.
Робота в друкованих зошитах.
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
2.
Обговорення
змісту прислів'їв
•
Чим
більше плодів на дереві, тим сильніше його гілки хиляться донизу.
•
Хто
втрачає ім'я, той втрачає все.
IX.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Обов'язкове:
•
опрацювати
матеріал підручника щодо вивченої теми (§ с. );
додаткові (на вибір, за
бажанням):
•
написати
невеличкий твір-роздум «Взаємозв'язок краси і духовності», «Для чого я живу на
землі, яке моє призначення?»;
скласти план свого особистісного самовдосконалення
Немає коментарів:
Дописати коментар