понеділок, 17 лютого 2020 р.

5 клас Тема: Соціальна небезпека інфекційних захворювань



Мета: Дати дітям елементарні поняття про туберкульоз, шляхи зараження, необхідність попередження інфікування. Розвивати уявлення дітей про хворобу та її ознаки, розширити знання про небезпеку цієї хвороби.
Обладнання: Підручник, наочність.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за запитаннями.                                                                                                                                               
1. Що таке здоров’я? (Це   стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а  не лише відсутність хвороб і фізичних вад).
2. Складові здоров’я (фізична, емоційна, соціальна, духовна, інтелектуальна).
3.Правила здорового способу життя (правильне харчування, заняття спортом, відмова від шкідливих звичок, правильний розпорядок дня, позитивний настрій, дбайливе ставлення про себе).
4. Що таке загартування (це підвищення опору організму до несприятливих впливів зовнішнього середовища й виховання в ньому здатності пристосуватися до атмосферних і температурних коливань).
5.Методи загартування  (сонце, повітря, вода, комплексне).
ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
                Кожному від народження дається найцінніший дар – життя.
І найдорожче, що є в житті – це здоров’я. Здоров’я – це найвище благо, дароване людині природою. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. На жаль, досить часто ми бездумно розтринькуємо цей дарунок, забуваємо, що втратити здоров’я легко, а повернути – дуже важко, інколи – неможливо.  Про це є цікава притча.
    Один бізнесмен нагромадив великий капітал. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався і вирішив будь-що умовити Янгола Смерті продати йому трохи часу.
-         Продай мені 3 тижні життя, і я віддам тобі третину свого капіталу - запропонував бізнесмен. Але Янгол Смерті відмовив.
-          Гаразд, залиши мені два  тижні життя…  Я віддам тобі дві третини своїх грошей.  Янгол знову відмовив.
-                     Продай мені тільки один день, щоб я зміг насолодитися красою цієї землі, обійняти дружину, дітей, яких давно не бачив… Я віддам тобі все, що маю. Янгол Смерті відмовив. Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб він зміг написати прощального листа? Янгол погодився. Чоловік написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено на життя. Я не зміг купити навіть однієї години за увесь свій капітал.  Бережіть здоров’я, бережіть життя! Живіть правильно!».                
То ж на сьогоднішньому уроці ми з вами продовжуємо говорити про здоров’я, як найважливішу цінність людського життя.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Збудник туберкульозу.
Туберкульоз – це інфекційне захворювання, що характеризується переважним ураженням легень і майже всіх органів людського організму.
Збудник туберкульозу – паличка Коха, відкрита у 1882 році німецьким ученим Робертом Кохом. Паличка Коха – надзвичайно стійкі мікроорганізми. Вони живуть:
у маслі та сирі, що зберігаються на холоді – більше як рік;
У річковій воді – до 5 місяців;
На пасовищах і в грунті, забруднених хворими на туберкульоз тваринами, - від кількох місяців до декількох років;
У сухому мокротинні, що залишається на особистих речах хворого, його ліжку, в кімнаті, - протягом 6 місяців.
-        Які ж властивості притаманні бактерії, що її відкрив Кох?
Бактерія має оболонку, яка дозволяє їй витримувати досить суворі умови навколишнього середовища й опиратися імунній системі людини. Оболонка не пропускає звичайні антибіотики. Тому туберкульоз складно лікувати. Паличка Коха повільно розмножується, ділячись усього раз на добу. У зв’язку з цим хворі на туберкульоз виділяють зовсім невелике число бактерій, а отже. Для зараження здорової людини потрібен тривалий контакт із хворим.
2.Умови інфікування туберкульозом
У 90% випадків зараження відбувається під час контактів з людиною, хворою на туберкульоз.
Туберкульозна паличка є в багатьох людей, але вона проявляє себе тільки в організмі з ослабленою імунною системою. Після застуди або іншої хвороби імунна система стає слабкішою, вона не здатна подолати паличку Коха, й тоді може розвиватися туберкульоз.
Умови розвитку захворювання:
- погані соціально-економічні умови
- сире та тісне житло
- фізична перенапруга організму
- постійні стреси
- поганий імунітет
3.Ознаки захворювання на туберкульоз.
Ознаки захворювання на туберкульоз:
- швидка втомлюваність
- зниження апетиту
- схуднення
- тривале підвищення температури тіла
- підвищена пітливість, особливо вранці
- задишка при невеликих навантаженнях
- кашель або покашлювання з виділенням мокротиння, можливо з кровю
4. Діагностика туберкульозу.
Дуже важливо виявити людей, хворих на туберкульоз. Процес розпізнавання хвороби й визначення її називають діагностикою. Діагностують туберкульоз за допомогою проби Манту,названої на честь французького лікаря Шарля Манту. Кожному напевно робили цю пробу, а потім стежили за цяткою на шкірі.
Флюрографія.
Настав час дізнатися докладніше, для чого це робили?
Цікаво знати! Туберкульозу стільки ж років, скільки людству. Про це свідчать дані розкопок та найдавніші писемні документи. Так, з десяти скелетів єгипетських мумій XII ст. до н.е. у чотирьох виявили туберкульоз хребта. У кодексі Хаммурапі (XVIII ст. до н.е.) було записано: чоловік має право на розлучення лише у тому випадку, якщо його дружина хворіє на туберкульоз.
    Багато видатних людей страждали від цієї страшної недуги: Леся Українка, Антон Чехов, Максим Горький, Нікко-ло Паганіні, Фридерик Шопен.
    У 1993 р. ВООЗ проголосила туберкульоз глобальною небезпекою, тому що різко збільшилися темпи захворюваності.
    Спеціальний метод обстеження — флюорографія — проводиться безкоштовно.
    В Україні на лікування одного хворого на туберкульоз витрачається близько п’яти тисяч гривень.
    24 березня — Всесвітній день боротьби з туберкульозом.
Пам’ятайте! Під час кашлю та чхання бактерії розлітаються на відстань 5-7 метрів. Закривайте під час чхання і кашлю рот хусткою або долонею.
Повідомлення учнів. « Історія відкриття туберкульозу»
1. Для чого робили діагностику на туберкульоз?
2. Чим відрізняється реакція Манту від БЦЖ?
3. Для чого потрібне щеплення?
5. Як уберегтися від туберкульозу
?
Через поширеність цієї інфекції ніхто не застрахований від контактів з нею. Але при цьому захворіє не кожен. Усе залежить від стану імунної системи. Адже імунітет – могутня зброя проти збудників туберкульозу.
Тож якщо ти нездужаєш або ще не зміцнів після хвороби, уникай багатолюдних місць, де можуть бути хворі на туберкульоз.
Для підтримання імунітету важливо вести здоровий спосіб життя: повноцінно харчуватися, достатньо рухатися, вчасно відпочивати, уникати переохолоджень і стресів, тютюнопаління, вживання алкоголю й наркотиків. Також треба дотримуватися правил гігієни: мити руки, коли приходиш з вулиці, ретельно мити овочі та фрукти, кип’ятити молоко.
Перегляд відео.
ІV. Узагальнення й закріплення знань
Запитання:
1. Чому паличка Коха дуже стійка в зовнішньому середовищі?
2. У двох людей в організмі виявили паличку Коха. Але одна з них хворіє на туберкульоз, а друга – ні. Чому так буває?
3. Для чого дітям роблять щеплення БЦЖ? Що загрожує дітям, яким таке щеплення не зробили?
Вправа «Якщо..., то...»
• Якщо в організм людини потрапить вірусна інфекція, то...
• Якщо вчасно запровадити карантин, то...
• Якщо зробити щеплення, то...
• Якщо вживати продукти, що містять вітамін С, то...
• Якщо дотримувати правил особистої гігієни, то...
• Якщо людина відчуває слабкість, нежить, ломоту в тілі, температуру, кашель, то...
Гра «Так чи ні?»
• Епідемії грипу найчастіше виникають улітку. Так чи ні?
• Ніхто із наших учнів не курить. Так чи ні?
• Туберкульоз найчастіше вражає печінку. Так чи ні?
• Вірус грипу передається повітряно-крапельним шляхом. Так чи ні?
• При нежиті носовичок може стати джерелом повторного зараження. Так чи ні?
Робота в друкованому зошиті.
Підбиття підсумків уроку
Прийом «Закінчи речення»
Сьогодні на уроці я дізнався…
Домашнє завдання: пар. 21.


Немає коментарів:

Дописати коментар