середа, 22 січня 2020 р.

Урок з біології 8 клас. Нервова регулція.


Тема: Нервова регуляція
Мета уроку: дати початкове уявлення про процеси регуляції функцій в організмі людини, познайомити з основними термінами й поняттями нервової регуляції.
Обладнання й матеріали: таблиці «Типи нервових систем у тварин», «Схема будови нервової системи», «Схема рефлекторної дуги».
Базові поняття й терміни: регуляція функцій, нервова регуляція, нервова система, нейрон, аксон, дендрити, нейрофібрили, чутливі, рухові та вставні нейрони, нервова тканина, рефлекси, рефлекторна дуга, доцентровий і відцентровий нейрони, синапс.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання до учнів
1. Навіщо потрібно регулювати процеси в організмі?
2. Які системи органів регулюють процеси в організмі людини?
3. Які клітини входять до складу нервової тканини? 
III. Вивчення нового матеріалу
Питання:
1. Як відбувається нервова регуляція людини?
2. Які особливості нервової тканини?
3. У чому сутність рефлекторного принципу нервової регуляції?
1. Регуляція функцій організму людини:
1) нервова (з допомогою нервових імпульсів, що передаються по мембранах нервових клітин);
2) гуморальна (з допомогою хімічних речовин, що переносяться різними рідинами організму).
Взаємозв’язок двох типів регуляції виявляється в тому, що нервова й гуморальна системи впливають одна на одну. Так, нервова система може спричиняти зміну інтенсивності секреції біологічно активних речовин, а дія речовин, що продукуються гуморальною системою, може спричиняти виникнення нервових імпульсів і регулювати роботу окремих частин нервової системи.
Нервові системи тварин представлені чотирма основними типами.
Найбільш поширені типи нервових систем тварин:
  • дифузна (у кишковопорожнинних);
  • вузлова (у кільчастих червів і членистоногих);
  • розкидано-вузлова (у молюсків);
  • трубчаста (у хордових).
Нервова регуляція – це регуляція діяльності організму за допомогою нервових імпульсів, що здійснює швидкий, конкретний та короткочасний вплив на органи.
Інформ. з середов. – рецептори тіла – імпульси нервовими шляхами – нерв. центр (аналіз-відповідь) – команда надходить  до робочого органу у вигляді збудження або гальмування.
Збудження – активний нервовий процес, властивістю якого є здатність поширюватися нервовими волокнами у вигляді нервових імпульсів.
А що таке нервовий імпульс?
Нервовий імпульс – це окрема хвиля збудження, що виникає у нейронах. (це електричне явище)
Швидкість нервових імпульсів у різних нейронів коливається від 0,5 м/с до 120 м/с. ми реагуємо майже миттєво.
Процес збудження тісно пов'язаний з гальмуванням.
Гальмування – активний нервовий процес,  який призводить до зменшення чи припинення збудження в певній ділянці нервової тканини.
Процес відбувається всередині або між клітинами і не поширюється по нервових шляхах. У стані гальмування нейрони  відновлюють свої ресурси.
Таб. 25. ст. 152 – розглянути.
Отже, нервова регуляція людини здійснюється нервовими імпульсами через нервові шляхи за допомогою збудження та гальмування.
2. Які особливості нервової тканини?
Нервова тканина – це сукупність клітин і міжклітинної речовини, що забезпечують нервову регуляцію організму людини.
Клітини нервової  системи – нейрони.
Міжклітинна речовина – нейроглія.
Нейрон – нервова  клітина з відростками, яка є структурною і функціональною одиницею нервової системи.
Будова нейрона
Мал.73, ст. 154. (замалювати та підписати)
Тіло нейрона (ядро, мітохондрії, рибосоми)
 

       Дендрити                                                   Аксон

(Короткі відростки, що сприймають нервові імпульси від інших клітин)

Синаптичні закінчення (кінцеві розгалуження аксонів, утворюють синапси для зв’язування нейронів між собою і з органами до яких прямують нервові імпульси )
(довгий відросток, що проводить нервові імпульси від тіла нейрона до інших клітин, вкриті мієліновою оболонкою, волокна мають  перехвати Ранв’є – підвищують швид. проведен. нерв. імпульс. до 400 км/год)

Нейроглія – сукупність клітинних елементів нервової тканини (займає 40 % в нервовій системі) Функція: забезпечення життєдіяльності нейронів.
Отже, нервова тканина утворена чим?
(нейронами і нейроглією та забезпечує нервову регуляцію у відповідь на впливи чинників середовища.)
3. У чому сутність рефлекторного принципу нервової регуляції?
 Нервова регуляція функцій організму відбувається за допомогою рефлексів.
Рефлекс – це реакція – відповідь організму на подразнення, яка здійснюється за допомогою нервової ситеми.
Прояви рефлексів: виникнення діяльності, припинення діяльності.(скорочення м’язів, розширення судин, поява секреції і т.д.)
Яке значення рефлексів? (організм здатний швидко реагувати на зміни середовища)
Матеріальна основа рефлекса це обєднання різних за функціями неронів.
Робота з підручником. Визначити типи нейронів та їх функції.
Нейрони:
1) чутливі – приймають та передають інформацію до інших нейронів.
2) вставні – звязують одні нейрони з іншими.
3) рухові – передають збудження до робочих органів.
Для кожного рефлексу існує своя рефлекторна дуга.
Рефлекторна дуга – шлях по якому проходить нервовий імпульс під час здійснення рефлексу.
5 частин рефлекторної дуги: (робота з підручником)
1) Рецепторна – нервові закінчення сприймають подразнення.
2) Чутлива – доцентрове волокно чутливого нейрона, що передає збудження до ЦНС.
3) Центральна – центральна ділянка ЦНС, де чутливий нейрон зєднується з руховим за участю вставного нейрону.
4) Рухова – відцентрове нервове волокно рухливого нейрону, що передає сигнали до робочих органів.
5) Ефекторна – нервове закінчення рухливого нейрона, що передає нервові імпульси до робочого органа.
Найпростіша рефлекторна дуга складається з двох нейронів: чутливого і рухового (колінний, пя’тковий рефлекс)
Складна рефлекторна дуга: чутливий, руховий і вставний нейрон.
Отже, в чому полягає рефлекторний принцип нервової регуляції?
( будь – яка реакція, будь – який вид діяльності людини є рефлексами, які здійснюються на основі рефлекторних дуг) 
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Самостійна робота учнів з ілюстраціями (ст. 156)
Питання до учнів:
1. Як відбувається нервова регуляція людини?
2. Які особливості нервової тканини?
3. У чому сутність рефлекторного принципу нервової регуляції?
V. Домашнє завдання
VІ. Підсумки.


Немає коментарів:

Дописати коментар