понеділок, 27 січня 2020 р.

Конспект уроку з біології. 8 клас. Тема: Спинний мозок, будова і функції


Освітня мета: вивчити будову, місцезнаходження та функції спинного мозку; встановити взаємозв’язок між будовою і функціями спинного мозку.
Розвивальна. Розвивати пізнавальний інтерес, здатність до самостійної та групової аналітичної та оцінювальної роботи з інформацією, уміння працювати з текстом підручника, спостерігати, порівнювати, робити висновки.
Виховна. Формувати навички культури спілкування і співпраці; виховувати відчуття відповідальності за отриманні знання та їхнє застосування у повсякденному житті.
Основні поняття і терміни: спинний мозок, сіра і біла речовина, функції спинного мозку.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Біологічний диктант:
1.Нервова клітина ( нейрон)
2.Довгий відросток нервової клітин називається ( аксон)
3.Короткі відростки нервової клітин  (дендрити)
4.Спеціальні речовини які виділяються під час сигналу в синапсах (нейромедіатори)
5. Нервові клітини, які  сприймають збудження від рецепторів та передають  до інших нервових клітин  ( чутливі  або сенсорні)
6. Структура для проведення сигналів від рецепторів до робочого органа  (рефлекторна дуга)
7.Центральна нервова система складається з ( головного і спинного мозку)
8.Усі нерви і вузли утворюють (периферичну нервову систему)
9. Який тип нервової системи контролює роботу скелетних мязів і забезпечує рухи людини ( соматична нервова система)
10. Який тип нервової системи контролює мимовільну роботу гладеньких м’язів внутрішніх органів, а також серця і залоз (вегетативна або автономна нервова система)
Бесіда:
1. Що таке нервова система?
2. Назвіть функції нервової системи?
3. Яка будова нервової системи?
4. Що входить до ПНС?
5. Що входить до ЦНС?
IІI. Мотивація навчальної діяльності.
- Спинний мозок – це гіллясте дерево життя. Як ви думаєте, чому?
- новини зі світу науки. (підручник)
- Сьогодні ми розглянемо будову і функції спинного мозку людини.
Питання уроку:
1. В  чому полягає сутність життєво важливих функцій спинного мозку?
2. Як захищений спинний мозок?
3. Які особливості будови спинного мозку?
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Функції спинного мозку. (Розповідь учителя)
Спинний мозок є провідником. Він — як магістраль, по якій рухають­ся імпульси від органів до головного мозку і назад. Пухлина в ділянці поперекового відділу призводить до паралічу кінцівок.
У спинному мозку замикаються рухові рефлекси. М’язи тулуба, шиї, кінцівок мають відповідні рефлекторні центри в спинному мозку.
Отже, життєво важливе значення спинного мозку повязане з двома функціями:
Функції спинного мозку: (запис у зошит)
1. Рефлекторна (здійснюються складні рухові рефлекси: соматичні і вегетативні, сіра речовина).
Соматичні – робота скелетних мязів.
Вегетативні – регуляція функцій внутрішніх органів.
Знайти в підручнику приклади соматичних і вегетативних рефлексів.
2. Провідникова (проводить збудження від периферії тіла до головного мозку і в зворотному напрямку, біла речовина, що звязує спинний мозок з головним).
Висхідні шляхи – нервові імпульси через спинний мозок до головного.
Низхідні шляхи – нерв. імп. від головного мозку до скелетних мязів.(забезпечують довільні рухи)
При травмуванні спинного мозку ці провідні шляхи можуть руйнуватися і людина втрачає здатність до рухів.
2. Як захищений спинний мозок?
1. Робота учнів в творчих групах.
Завдання для творчих груп.
Знайти інформацію у підручнику про розміщення і будову спинного мозку.
I група.
Де розміщений спинний мозок і які його параметри?
II група.
Яка мікроструктура спинного мозку?
III група.
Які відділи має спинний мозок?
IV група.
Які особливості спинномозкових нервів?
Презентація творчих груп.
Отже, в захисті спинного мозку беруть участь? (хребці, мозкові оболонки і мозкова рідина)
3. Які особливості будови спинного мозку?
Виконанння лабораторної роботи: «Будова спинного мозку»
Отже, спинний мозок має сегментарну стовбурову частину, від якої формується галузиста частина, що здійснює рефлекторну та провідникову життєво важливі функції.
V. Закріплення знань учнів.
Самостійна робота з ілюстраціями (ст.162)
Гра «Вірю — не вірю».
1. До периферичної нервової системи належать 12 пар черепно-мозкових і 31 пара спинномозкових нервів. +
2. У каналі хребта розташований головний мозок. -
3. Відділи спинного мозку людини: шийний, грудний, поперековий, крижовий.+
4. Вага спинного мозку — більш ніж 50 г. -
5. Шийне і поперекове потовщення спинного мозку відповідають місцям виходу нервів, що ідуть до верхніх та нижніх кінцівок. +
6. Колінний рефлекс замикається у спинному мозку. +
7. Біла речовина розміщена у вигляді метелика в спинному мозку. -
8. Кількість сірої речовини збільшується до крижового відділу.+
9. Із спинного мозку виходить 35 спинномозкових нервів. -
10. При травмах спинного мозку не порушується його провідність. -
VІ. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Додаток.
I група
Спинний мозок — нижній відділ центральної нервової системи роз­ташований в каналі хребта. Довжина 41-45 см, діаметр від 8 до 14 см, маса до 38 г. Він трубчастої будови з потовщенням у шийному і попере­ковому відділі. У центрі мозку проходить спинномозковий канал. Він заповнений спинномозковою рідиною.

II група
Спинний мозок вкритий трьома оболонками.
  
III група
Спинний мозок складається із 31-33 сегментів.
Сегменти спинного мозку об’єднані у відділи: шийний, грудний, по­перековий, крижовий.

IV група
Від кожного сегмента вправо і вліво відходять по парі задніх і передніх корінців, що утворюють спинномозкові нерви. Задні корінці побудовані з пучків чутливих нервових волокон, а передні — з рухових. Вони зли­ваються, утворюючи спинномозкові змішані нерви.


Немає коментарів:

Дописати коментар