пʼятниця, 24 січня 2020 р.

Конспект уроку з біології 8 клас. Тема: Робота м'язів. Утома м'язів.


Мета уроку: продовжити формувати знання учнів про функції м’язів в організмі;ознайомитись з фізичними якостями  м’язів тіла людини; встановити відмінності динамічної та статичної роботи м’язів; визначити причини втоми; вивести правило оптимальної роботи м’язів. - розвивати уміння порівнювати функції та фізичні якості м’язів,  робити висновки та узагальнення. - сформувати у учнів  гігієнічні навички праці та переконати в необхідності занять  фізкультурою і спортом, які сприяють розвитку м’язів людини.
Матеріали та обладнання: таблиця «М'язи людини», підручник, роздатковий матеріал.
Основні поняття: м'язи, властивості м'язів (сила, тонус, швидкість, витривалість), статична й динамічна робота, стомлення м'язів, надвідновлення.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
- Вправа «Збери докупи» (робота в малих групах)
Клас об'єднується в групи по чотири учні. Кожна група отримує конверт з набором назв м'язів і картку з назвою відділу тіла. Завдання полягає в тому, щоб вибрати саме ті м'язи, які належать до певного відділу.
1. М'язи голови: жувальні, скроневі, колові м'язи очей, потилично-лобна.
2. М'язи тулуба: грудні, міжреберні, широкі м'язи спини, діафрагма.
3. М'язи верхніх кінцівок: біцепс плеча, дельтоподібний м'яз, трицепс плеча, ліктьовий м'яз.
4. М'язи нижніх кінцівок: чотириголовий м'яз (квадріцепс) стегна, великий сідничний, кравецький, литковий.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 Епіграф до уроку
Ніщо так не виснажує й не руйнує людину, як тривала фізична бездіяльність (Арістотель).
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
 Обговорення відеофрагмента
Учитель пропонує учням уважно переглянути відеофрагмент і схарактеризувати побачене.
Приклад відеофрагмента: https://www.youtube.com/watch?v=vGdzROCwmNA
— Що саме ви зараз побачили? (Роботу механізму, системи.)
Як і будь-яка система, наш організм виконує певну роботу. Основою життя людини є рух. Як саме відбувається рух нашого тіла, які властивості м'язів забезпечують ці можливості, як працюють м'язи — про все це ми дізнаємося сьогодні на уроці.
— Створення проблемної ситуації
Бесіда по питанням:
- Чи однаково скорочуються всі м’язи?
- Від чого це залежить?
- Чому, коли ви збираєте томати на грядках  відчуваєте втому спини, а не рук?
Повідомлення теми та завдань уроку:
1. Яке значення скелетних м'язів людини?
2. Як працюють скелетні м'язи?
3. Які умови найпродуктивнішої роботи скелетних м'язів?
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Яке значення скелетних м'язів людини? (робота в парах) – опрацювати статтю підручника та зробити висновки у вигляді тез про значення різних груп м'язів.
2. Як працюють скелетні м'язи?
Властивості м'язів (розповідь з конспектуванням):
Сила м’язів – це величина максимального напруження, яке може розвинути м’яз під час свого збудження (вчитель використовує зображення двох юнаків з різним фізичним розвитком ).
    Швидкість скорочення м’язів – визначається часом, за який м’яз   скорочується і розслаблюється.
    Витривалість – здатність тривалий час підтримувати заданий ритм роботи.
     Тонус (від гр. «tonos» - напруження)- це стан постійного незначного напруження м’язів.
Робота м'язів (заповнення таблиці)
                                          Робота м’язів
                        Статична                    Динамічна                      
М’язи перебувають в тривалому           Скорочення м’язів чергується з
напруженні.                                              їхнім розслабленням.
Така робота м’язів дуже втомлива.        Робота м’язів менш втомлива.

Робота м’язів обчислюється за формулою:  A = mh
Наприклад важкоатлет підіймає штангу масою 100кг (m) на висоту 2 метри(h), то виконана робота буде дорівнювати: А=100х2=100кг/м, або 1962 Дж. (одна кілограм-сила дорівнює 9,81 н.).
Втома м’язів
Стомлення м'язів — це стан тимчасового зниження працездатності, що спричинений тривалим навантаженням.
Надвідновлення — це стан, за якого в період відпочинку працездатність м'язів збільшується.
Швидкість настання втоми залежить від стану нервової системи, частоти ритму, в якому виконується робота, і від величини навантаження.
Цікавий факт
Втратити м'язову масу вдвічі складніше, ніж набрати.
Фізична втома – нормальне фізіологічне явище. Після відпочинку працездатність не тільки відновлюється, а й часто перевищує початковий рівень. Уперше І.М.Сєченов у 1903 році довів, що відновлення працездатності втомлених м’язів правої руки відбувається значно швидше, якщо в період відпочинку виконувати роботу лівої рукою. На відміну від простого спокою, такий відпочинок І.М. Сеченов назвав активним.
- знайти в підручнику з якими явищами повязано виникнення втоми мязів?
Робота м’язів – необхідна умова їхнього існування. Тривала бездіяльність м’язів призводить до їх атрофії і втрати ними працездатності. Тренування. Тобто систематична, помірна робота м’язів, сприяє збільшенню їхнього об’єму, зростанню сили і працездатності, що важливо для фізичного розвитку всього оргазму.
3. Які умови найпродуктивнішої роботи скелетних м'язів?(зробити висновки)
Для досягнення високої працездатності м’язів під час фізичної роботи слід дотримувати таких правил:
- працювати на свіжому повітрі або у добре провітрюваному приміщенні для забезпечення надходження до м’язів необхідної кількості кисню, без якого неможливе утворення енергії, що виділяється у результаті розщеплення вуглеводів у клітині;
- уникати без достатньої фізичної підготовки надмірних навантажень;
- тренувати свої м’язи фізичними вправами;
- за появи відчуття значної втоми потрібно відпочити – чергування фізичних навантажень і відпочинку є одним зі способів підтримання високої працездатності й запобігання перевтомі.
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Ст. 144: заповнення таблиці.
     VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання для всіх учнів: опрацювати § 32.
Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентації «Вікові особливості розвитку скелета людини», «Розвиток м'язів людини з віком», «Проблеми опорно-рухової системи», «Гіподинамія — ворог сучасної людини» та «Рухова активність —основа фізичного здоров'я».
VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Дати відповідь на проблемне питання  уроку. (Чому, коли ви збираєте томати на грядках  відчуваєте втому спини, а не рук?)
Запитання ст.144.



Немає коментарів:

Дописати коментар