пʼятниця, 24 січня 2020 р.

Тема: Розвиток пам’яті та уваги.


Мета: дати уявлення про природу пам'яті, ознайомити учнів з різними типами та видами пам'яті, методами
визначення пам'яті й основними прийомами
запам'ятовування інформації; сформувати потребу розвивати свою пам'ять,  а також навчити прийомів мнемотехніки на осно­ві індивідуальних особливостей пам'яті; визначити роль пам'яті у формуванні особистості; вихо­вувати бережливе ставлення до свого здоров'я.
Обладнання: картки з малюн­ками, текстом, підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань, застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяль­ності.
 Пам'ять — це основа особистості, одна з найважливі­ших психічних особливостей лю­дини. У сучасних наукових пра­цях можна прочитати вислів «мнемотична діяльність», «прийоми мнемотехніки».
За уявленнями стародавніх греків, богиня пам'яті — Мнемозина — мати дев'яти муз, заступ­ниця всіх відомих тоді наук та мистецтв. Походження людської пам'яті вони пов'язували також з ім'ям легендарного героя Прометея.
Проблемне запитання
— Чи могла б людина жити без пам'яті?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Пам'ять.
Розповідь з елементами бесіди
Усе, що відбувається з нами, що ми бачимо, чуємо, говоримо, може зберігатися. Важко перера­хувати все те, що міститься в люд­ському «я» і допомагає йому фор­мувати себе як особистість. За збереження інформації відповідає пам'ять.
Пам'ять — важлива якість нер­вової системи. Це, насамперед, здатність нервової системи збері­гати інформацію без зміни її ха­рактеру і змісту, і в потрібний момент відтворити, впізнати те, що раніше запам'ятали.
Отже, пам'ять — це складний комплекс процесів, які протікають у ЦНС і забезпечують запам'ято­вування, збереження, відтворення індивідуального досвіду.
а) Якості пам'яті.
Самостійна робота учнів з текстом підручника.
б) Типи та види пам'яті.
Розповідь учителя із подальшим складанням схеми
( учитель на дошці, учні-у зошитах).
Пам'ять у кожної людини різ­на і залежить від рівня розвитку її окремих типів і видів:
Пам’ять
Логічно-змістова
Емоційна
Чуттєво-образна
За видами органів чуттів
Зорова
Слухова
Нюхова
Смакова
Рухова
Зберігає
пережиті почуття
Словесно-логічна
Перевага в абстрактних поняттях-формули, схеми, терміни
- Чи важливий для людей різ­них професій розвиток певних видів пам'яті?
Одні люди краще запам'ятову­ють за допомогою органів зору, другі-на слух, треті-за допомо­гою рухів. Багато професій вимагають хорошого розвитку конкретно­го типу або виду пам'яті. Логічна пам'ять допомагає запам'ятовувати числа, різні схеми, загальні дії.
2. Практична робота № 2
Тема. Дослідження різних ви­дів пам'яті.
Мета: виявити особливості своєї пам'яті; дізнатися, які види пам'яті розвинуті найкраще.
Обладнання: годинник, плака­ти зі словами, цифрами, фігурами.
Хід роботи
1.   Дослідження зорової пам'яті.
Тест «Ваша пам'ять на числа»
Протягом 20 с дивіться на плакат з цифрами і намагайтеся запам'ятати якомога більше чисел. Потім відтворіть на аркуші паперу ті, які запам'ятали.
13
91
47
39
65
83
19
51
23
94
71
87
2.   Дослідження образної пам’яті.
Тест «Обсяг образного запам'ятовування»
Протягом 20 с розгляньте таблицю з малюнками. Постарайтеся запам'ятати якомога більше малюнків. Запишіть назви предметів, які ви запам'ятали, або замалюйте їх.
https://fs01.vseosvita.ua/010004yj-02ab/00e.jpg
(Для обробки матеріалу — 10 с.)
Результати: 6 і більше пра­вильних відповідей — хороша пам'ять, менше 6 — погана.
3.   Дослідження словесно-механічної пам'яті.
Зачитуються вчителем слова з інтер­валом у 4 с. Учні мають відтворити та записати по пам'яті слова правої половини ряду.
а) Десять пар слів, які логічно не пов'язані між собою.
Книга —
вікно
Рука —
хмара
Зошит —
справа
Чашка —
трава
Кішка —
свічка
Гора —
фарба
Якір —
кіно
Сосна —
ложка
Бритва—
сонце
Танець -
річка
б) Десять пар слів, які логічно пов'язані між собою.
Пошта - лист
Буква - слово
Каса - гроші
Склянка - кава
Небо - зірки
Театр - драма
Ковзани - крига
Гніздо - птах
Риба - вода
Автомобіль- дорога
Результати:
6 правильних від­повідей — хороша логічна пам'ять, менше 6 — погана.
Під час виконання цього зав­дання спостерігається «ефект краю»: учні в основному краще запам'ятовують перші й останні слова.
Цю особливість дуже успішно використовував у своїй роботі розвідник Штірліц (кінофільм «Сім­надцять миттєвостей весни»). Спочатку він завів розмову з гес­тапівцем на тему, яка його цікавила, а потім попросив таблетку від головного болю.
·         Для чого приходив Штірліц?
·         Просив таблетку (запам'я­товується останнє).
Учні, порівнюючи свої резуль­тати, записані в таблиці, з'ясовують, який вид пам'я­ті у них розвинутий найкраще.
3. Розвиток пам'яті.
Похвалитися хорошою пам'ят­тю може далеко не кожний. Про­те люди відрізняються не сильною чи слабкою пам'яттю, а знаннями законів пам'яті та вмінням їх використовувати.

Закони пам'яті
1.   Думайте. За словами ні­мецького письменника Г.Ліхтенберга, люди небагато запам'я­товують із прочитаного тому, що дуже мало думають самі. Тому обов'язково намагайтеся в усьо­му знайти смисл.
2.   Цікавтеся. Англійський фі­лософ Б.Стюард говорив: «Не чи­тай нічого, що не хочеш запам'я­тати. І не запам'ятовуй нічого, що не будеш застосовувати».
3.   «Їжте слона по частинах». Психологи розкрили таємницю магічної сімки. Виявляється, та­кий середній об'єм нашої опера­тивної пам'яті — при одночасно­му сприйнятті вона може в серед­ньому утримати сім об'єктів. Облич, предметів, слів, фраз, па­раграфів — байдуже. Якщо пор­ція для запам'ятовування виявить­ся більшою від норми, ви на неї затратите значно більше часу, ніж при ритмічній роботі.
4.   Будьте готовими. Робота з книгою потребує певного наст­рою. Поміркуйте про те, що ви знаєте із запропонованої теми; оцініть, наскільки нова інформа­ція поповнить ваші знання.
5.   Не топчіть слідів. Давно спостережено, що найкращий спосіб забути недовивчене чи не­давно вивчене — намагатися за­пам'ятати щось подібне. Не вчіть фізику після математики, а істо­рію — після літератури.
6. Озирніться навкруги. Уявив­ши обставини, за яких відбулася подія, ви зможете пригадати саму подію, тому що одночасні вражен­ня мають властивості викликати один одного.
7. Учіть від «А» до «Я». Вся інформація повинна сприймати­ся як закінчене ціле.
Щоб розвинути свою пам'ять, необхідно знати і виконувати основні прийоми мнемотехніки.
Прийоми мнемотехніки
1.   Ставте мету — запам'ятати надовго.
2.   Учіться з інтересом, заучуй­те з бажанням знати і пам'ятати.
3.   Зрозумійте зміст, знайдіть головну думку в тексті, опорні слова та сигнали.
4.   Активно працюйте над ма­теріалом — складайте план, конс­пект, схему, порівнюйте, перека­зуйте.
5.   Обов'язково робіть вис­новок.
6.   Змінюйте тип інформації: піс­ля історії вчіть фізику, а потім — літературу.
7.   Не вчіть матеріал безпосе­редньо перед уроком — засвойте його раніше, а перед уроком лише повторіть.
8.   Не забувайте, що повторен­ня — мати навчання. Починайте повторювати до того, як матеріал почав забуватися. Розвивайте пам'ять шляхом вправ і тренування.
9.   Повторюючи, не перевтом­люйтеся, робіть паузи.
Міцність пам'яті залежить не лише від її розвитку і тренування, а й від того, як ми її бережемо.
(Повідомлен­ня учнів (випереджальне завдання) на теми: «Меню пам’яті».)
Меню пам'яті
Морква полегшує запам'ятову­вання за рахунок того, що стиму­лює обмін речовин і роботу моз­ку. Отже, перед зазубрюванням з'їжте тарілку натертої моркви з рослинною олією.
Ананас - найулюбленіший фрукт театральних та музичних зірок. Якщо необхідно утримува­ти в пам'яті великий текст чи нот­ні знаки, потрібен у значній кіль­кості вітамін С, якого в цьому фрукті достатньо.
Порада: випивайте в день ста­кан ананасового соку.
Авокадо - джерело енергії для короткочасної пам'яті (за рахунок великого вмісту жирних кислот). З'їдайте в день половину плоду.
IV. Узагальнення знань
Вправа на перевірку довготри­валої і короткочасної пам'яті. Учи­тель пропонує учням відновити по пам'яті слова лівої половини обох рядів із завдання 2 (див. практич­ну роботу).
Результати:
мало згадали слів (менше 6)-краще розвинута короткочасна пам'ять, багато(більше 6) -довготривала.
V.Закріплення вивченого матеріалу
Бесіда
·         Що таке пам'ять?
·         Які види пам'яті ви знаєте?
·         Чи можна розвивати і тре­нувати пам'ять? Що для цього треба знати?
VI.Домашнє завдання. Підведення підсумків.

Меню пам'яті
Морква полегшує запам'ятову­вання за рахунок того, що стиму­лює обмін речовин і роботу моз­ку. Отже, перед зазубрюванням з'їжте тарілку натертої моркви з рослинною олією.
Ананас - найулюбленіший фрукт театральних та музичних зірок. Якщо необхідно утримува­ти в пам'яті великий текст чи нот­ні знаки, потрібен у значній кіль­кості вітамін С, якого в цьому фрукті достатньо.
Порада: випивайте в день ста­кан ананасового соку.
Авокадо - джерело енергії для короткочасної пам'яті (за рахунок великого вмісту жирних кислот). З'їдайте в день половину плоду.


Немає коментарів:

Дописати коментар