Мета: дати уявлення про природу
пам'яті, ознайомити учнів з різними типами та видами пам'яті, методами
визначення пам'яті й основними прийомами
запам'ятовування інформації; сформувати потребу розвивати
свою пам'ять, а також навчити прийомів
мнемотехніки на основі індивідуальних особливостей пам'яті; визначити роль
пам'яті у формуванні особистості; виховувати бережливе ставлення до свого
здоров'я.
Обладнання: картки
з малюнками, текстом, підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань,
застосування знань, умінь і навичок.
Хід
уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань та мотивація
навчальної діяльності.
Пам'ять —
це основа особистості, одна з найважливіших психічних особливостей людини. У
сучасних наукових працях можна прочитати вислів «мнемотична діяльність»,
«прийоми мнемотехніки».
За уявленнями стародавніх греків, богиня пам'яті —
Мнемозина — мати дев'яти муз, заступниця всіх відомих тоді наук та мистецтв.
Походження людської пам'яті вони пов'язували також з ім'ям легендарного героя
Прометея.
Проблемне запитання
— Чи могла б людина жити без пам'яті?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
IV.
Вивчення нового матеріалу
1. Пам'ять.
Розповідь з елементами бесіди
Усе, що відбувається з нами, що ми бачимо, чуємо,
говоримо, може зберігатися. Важко перерахувати все те, що міститься в людському
«я» і допомагає йому формувати себе як особистість. За збереження інформації
відповідає пам'ять.
Пам'ять — важлива якість нервової системи. Це,
насамперед, здатність нервової системи зберігати інформацію без зміни її характеру
і змісту, і в потрібний момент відтворити, впізнати те, що раніше запам'ятали.
Отже, пам'ять — це складний комплекс
процесів, які протікають у ЦНС і забезпечують запам'ятовування, збереження,
відтворення індивідуального досвіду.
а) Якості пам'яті.
Самостійна робота учнів з текстом підручника.
Самостійна робота учнів з текстом підручника.
б) Типи та види пам'яті.
Розповідь учителя із подальшим складанням схеми
Розповідь учителя із подальшим складанням схеми
( учитель на дошці, учні-у зошитах).
Пам'ять у кожної людини різна і залежить від рівня
розвитку її окремих типів і видів:
Пам’ять
Логічно-змістова
Емоційна
Чуттєво-образна
За видами органів чуттів
Зорова
Слухова
Нюхова
Смакова
Рухова
Зберігає
пережиті почуття
Словесно-логічна
Перевага в абстрактних
поняттях-формули, схеми, терміни
- Чи важливий для людей різних професій
розвиток певних видів пам'яті?
Одні люди краще запам'ятовують за допомогою органів
зору, другі-на слух, треті-за допомогою рухів. Багато професій вимагають
хорошого розвитку конкретного типу або виду пам'яті. Логічна пам'ять допомагає
запам'ятовувати числа, різні схеми, загальні дії.
2. Практична робота № 2
Тема. Дослідження різних видів пам'яті.
Мета: виявити особливості своєї пам'яті; дізнатися,
які види пам'яті розвинуті найкраще.
Обладнання: годинник, плакати зі
словами, цифрами, фігурами.
Хід
роботи
1.
Дослідження зорової пам'яті.
Тест «Ваша пам'ять на числа»
Протягом 20 с дивіться на плакат з цифрами і намагайтеся запам'ятати якомога більше чисел. Потім відтворіть на аркуші паперу ті, які запам'ятали.
Протягом 20 с дивіться на плакат з цифрами і намагайтеся запам'ятати якомога більше чисел. Потім відтворіть на аркуші паперу ті, які запам'ятали.
13
|
91
|
47
|
39
|
65
|
83
|
19
|
51
|
23
|
94
|
71
|
87
|
2.
Дослідження образної пам’яті.
Тест «Обсяг образного запам'ятовування»
Протягом 20 с розгляньте таблицю з малюнками.
Постарайтеся запам'ятати якомога більше малюнків. Запишіть назви предметів, які
ви запам'ятали, або замалюйте їх.
(Для обробки матеріалу — 10 с.)
Результати: 6 і більше правильних
відповідей — хороша пам'ять, менше 6 — погана.
3.
Дослідження словесно-механічної пам'яті.
Зачитуються вчителем слова з інтервалом у 4 с. Учні
мають відтворити та записати по пам'яті слова правої половини ряду.
а) Десять пар слів, які логічно не пов'язані між собою.
Книга
—
|
вікно
|
Рука
—
|
хмара
|
Зошит
—
|
справа
|
Чашка
—
|
трава
|
Кішка
—
|
свічка
|
Гора
—
|
фарба
|
Якір
—
|
кіно
|
Сосна
—
|
ложка
|
Бритва—
|
сонце
|
Танець
-
|
річка
|
б) Десять пар слів, які логічно пов'язані між собою.
Пошта - лист
Буква - слово
Каса - гроші
Склянка - кава
Небо - зірки
Театр - драма
Ковзани - крига
Гніздо - птах
Риба - вода
Автомобіль- дорога
Результати:
6 правильних відповідей — хороша логічна пам'ять, менше
6 — погана.
Під час виконання цього завдання спостерігається «ефект
краю»: учні в основному краще запам'ятовують перші й останні слова.
Цю особливість дуже успішно використовував у своїй роботі
розвідник Штірліц (кінофільм «Сімнадцять миттєвостей весни»). Спочатку він
завів розмову з гестапівцем на тему, яка його цікавила, а потім попросив
таблетку від головного болю.
·
Для чого приходив Штірліц?
·
Просив таблетку (запам'ятовується
останнє).
Учні, порівнюючи свої результати, записані в таблиці,
з'ясовують, який вид пам'яті у них розвинутий найкраще.
3. Розвиток пам'яті.
Похвалитися хорошою пам'яттю може далеко не кожний. Проте
люди відрізняються не сильною чи слабкою пам'яттю, а знаннями законів
пам'яті та вмінням їх використовувати.
Закони пам'яті
1.
Думайте. За словами німецького
письменника Г.Ліхтенберга, люди небагато запам'ятовують із прочитаного тому,
що дуже мало думають самі. Тому обов'язково намагайтеся в усьому знайти смисл.
2.
Цікавтеся. Англійський філософ
Б.Стюард говорив: «Не читай нічого, що не хочеш запам'ятати. І не
запам'ятовуй нічого, що не будеш застосовувати».
3.
«Їжте слона по частинах». Психологи
розкрили таємницю магічної сімки. Виявляється, такий середній об'єм нашої
оперативної пам'яті — при одночасному сприйнятті вона може в середньому
утримати сім об'єктів. Облич, предметів, слів, фраз, параграфів — байдуже.
Якщо порція для запам'ятовування виявиться більшою від норми, ви на неї затратите
значно більше часу, ніж при ритмічній роботі.
4.
Будьте готовими. Робота
з книгою потребує певного настрою. Поміркуйте про те, що ви знаєте із
запропонованої теми; оцініть, наскільки нова інформація поповнить ваші знання.
5.
Не топчіть слідів. Давно
спостережено, що найкращий спосіб забути недовивчене чи недавно вивчене —
намагатися запам'ятати щось подібне. Не вчіть фізику після математики, а історію
— після літератури.
6. Озирніться навкруги. Уявивши
обставини, за яких відбулася подія, ви зможете пригадати саму подію, тому що
одночасні враження мають властивості викликати один одного.
7. Учіть від «А» до «Я». Вся
інформація повинна сприйматися як закінчене ціле.
Щоб розвинути свою пам'ять, необхідно
знати і виконувати основні прийоми мнемотехніки.
Прийоми мнемотехніки
1.
Ставте мету — запам'ятати надовго.
2.
Учіться з інтересом, заучуйте з бажанням
знати і пам'ятати.
3.
Зрозумійте зміст, знайдіть головну думку в
тексті, опорні слова та сигнали.
4.
Активно працюйте над матеріалом — складайте
план, конспект, схему, порівнюйте, переказуйте.
5.
Обов'язково робіть висновок.
6.
Змінюйте тип інформації: після історії вчіть
фізику, а потім — літературу.
7.
Не вчіть матеріал безпосередньо перед уроком
— засвойте його раніше, а перед уроком лише повторіть.
8.
Не забувайте, що повторення — мати навчання.
Починайте повторювати до того, як матеріал почав забуватися. Розвивайте пам'ять
шляхом вправ і тренування.
9.
Повторюючи, не перевтомлюйтеся, робіть
паузи.
Міцність пам'яті залежить не лише від її
розвитку і тренування, а й від того, як ми її бережемо.
(Повідомлення учнів (випереджальне завдання) на теми: «Меню
пам’яті».)
Меню пам'яті
Морква полегшує запам'ятовування
за рахунок того, що стимулює обмін речовин і роботу мозку. Отже, перед
зазубрюванням з'їжте тарілку натертої моркви з рослинною олією.
Ананас - найулюбленіший фрукт
театральних та музичних зірок. Якщо необхідно утримувати в пам'яті великий
текст чи нотні знаки, потрібен у значній кількості вітамін С, якого в цьому
фрукті достатньо.
Порада: випивайте в день стакан ананасового соку.
Авокадо - джерело енергії для
короткочасної пам'яті (за рахунок великого вмісту жирних кислот). З'їдайте в
день половину плоду.
IV. Узагальнення знань
Вправа на перевірку довготривалої і короткочасної
пам'яті. Учитель пропонує учням відновити по пам'яті слова лівої половини обох
рядів із завдання 2 (див. практичну роботу).
Результати:
мало згадали слів (менше 6)-краще розвинута короткочасна
пам'ять, багато(більше 6) -довготривала.
V.Закріплення вивченого
матеріалу
Бесіда
·
Що таке пам'ять?
·
Які види пам'яті ви знаєте?
·
Чи можна розвивати і тренувати пам'ять? Що
для цього треба знати?
VI.Домашнє завдання. Підведення
підсумків.
Меню пам'яті
Морква полегшує запам'ятовування
за рахунок того, що стимулює обмін речовин і роботу мозку. Отже, перед
зазубрюванням з'їжте тарілку натертої моркви з рослинною олією.
Ананас - найулюбленіший фрукт
театральних та музичних зірок. Якщо необхідно утримувати в пам'яті великий
текст чи нотні знаки, потрібен у значній кількості вітамін С, якого в цьому
фрукті достатньо.
Порада: випивайте в день стакан ананасового соку.
Авокадо - джерело енергії для
короткочасної пам'яті (за рахунок великого вмісту жирних кислот). З'їдайте в
день половину плоду.
Немає коментарів:
Дописати коментар