пʼятниця, 24 січня 2020 р.

Конспект уроку з біологі. 8 клас. Тема уроку: Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю.



Мета уроку: сформувати поняття про сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю, вивчити особливості їх будови та функціонування; розвивати вміння знаходити причинно-наслідкові зв’язки, встановлювати взаємозв’язки між будовою та функціями сенсорних систем; сприяти формуванню наукового світогляду учнів, показати зв’язок навчального матеріалу з життям.
 Обладнання та матеріали: таблиці зі схемами будови вестибулярної та інших досліджуваних сенсорних систем.
 Базові поняття й терміни: вестибулярний апарат, напівкружні канали, отоліти, отолітова мембрана, ендолімфа, морська хвороба, біль, дотик, температурна чутливість.
 Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Організація навчальної діяльності.
 2.Актуалізація опорних знань.
Вправа «Вибери правильну відповідь»
На дошці записано слова-відповіді:
 а)слухові кісточки;
 б)слуховий прохід;
 в)слуховий нерв;
 г)слухова труба;
 д)рецептор;
 е)завитка, звукочутливі клітини в ній;
 є)лабіринт(півколові канали);
 ж)слухова зона кори;
 з)барабанна перетинка;
 и)вушна раковина;
 і)середнє вухо;
 й) кортіїв орган.
Учитель читає запитання і пропонує вибрати правильні відповіді:
1.Частини слухового аналізатора(записати послідовно)...
2.Звукові подразнення сприймають...
3.Збудження в мозок передається...
4.Розрізнення звукових подразнень здійснює...
5.До зовнішнього вуха належать...
6.У середньому вусі містяться:...
7.У внутрішньому вусі є ...
8.Частина середнього вуха. що зєднує його з носоглоткою, називається...
9. Коливання барабанної перетинки передаються на...
10.Від звукових подразнень збуджується...
11.Отит-це захворювання...
12.На основній мембрані середнього каналу завитки розміщений...
3.Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне завдання-практичне експерементування.
1) Заплющіть очі. Визначте, де в цей момент знаходиться ваша права рука. За допомогою якого відчуття ви це визначили?
2) Заплющіть очі. Намалюйте контури будь-якої тварини ,не відриваючи олівця від аркуша паперу(вільною рукою паперу не торкатися).У завершеному малюнку позначити крапкою око тварини.
Учні підводять висновки виконаних завдань
Вчитель підводить підсумки: Узгодженість дій рук забезпечується і без допомоги зору.
Цей експеримент переконує, що пізнавати світ, крім зорових і слухових аналізаторів, людині допомагають й інші сенсорні системи, наприклад, рівноваги, руху, дотику.
4.Повідомлення теми, мети, основних завдань уроку.
Тема уроку записується на дошці, визначається основна мета уроку.
5.Вивчення нового матеріалу.
1.Сенсорна система рівноваги.
  -Розповідь вчителя.
Майже всі рухи людини, хода, їзда на велосипеді, катання на ковзанах, гімнастичні вправи можливі за умов збереження рівноваги тіла. За це відповідають рецептори рівноваги, які безперервно подають головному мозку інформацію про місце й положення тіла та його частин у просторі. Вони містяться в суглобах, скелетних мязах і вестибулярному апараті. Тому, регуляцію положення тіла в просторі, його орієнтацію і рівновагу забезпечує вестибулярний апарат. Він повязаний із внутрішнім вухом.
  - Робота в парах.
Прочитайте текст підручника знайдіть на рис. отолітовий орган і півколові канали. Складіть схему «Будовавестибулярногоапарату».(одна група учнів складає схему на дошці.
 -Елементи проблемного навчання .Проблемне завдання
Усім вам добре відомий вислів «Земля йде з-під ніг». Поясніть його.
Відповідь. Таке відчуття зявляється у людини. наприклад, коли зупиняється каруселя або на борту літака, чи під час поїздки в автобусі.
          Це пов’язане з підвищеною подразливістю рецепторних клітин органа рівноваги: від нього надходять сильні сигнали в мозок, що може спричинити серйозні розлади: запаморочення, нудоту, блювоту і навіть втрату свідомості.
2.Сенсорна система руху.
 -Розповідь вчителя.
Ще у 1787р.російський фізіолог Матвій Пекен уперше висловив думку про те,що мязи «обдаровані тонкими відчуттями».
І.Сєченов вивчив ці відчуття на прикладі ходіння(коли ми йдемо, то зовсім не думаємо про те, як поставити ноги).Учений дослідив, що, наприклад, відчуття відстанні до предмета-це прояв мязового чуття, і назвав його «темним» відчуттям, оскільки воно замасковане зоровими, слуховими та іншими відчуттями.
Пригадайте, про це свідчать експерименти (із закритими очима) проведені на початку уроку.
«Темне» мязове відчуття(вислів І. Сєченова) можна пояснити. У процесі тренування рухи стають автоматичними і легко виконуються. Тоді контроль беруть на себе підкіркові центри. Кіркові центри у будь-який момент можуть підключатися і контролювати рухи. Перші кроки на льоду, їзда на велосипеді-переконливі приклади впливу свідомості кіркових центрів на м’язові відчуття.
3.Сенсорна система дотику.
 -Практичне експерементування.
Учитель пропонує одному учневі(за бажанням)із заплющеними очима дати характеристику запропонованому предмету(наприклад шкільне приладдя, тощо).
Експеримент повторюється з іншими дітьми(змінюються лише предмети опису). Школярі формулюють висновок.
Висновок: доторкаючись до предмета кінчиками пальців, можна визначити особливості його поверхні, форму та масу.
 -Розповідь учителя.
Рецептори які реагують на різні типи механічних подразнень(тиск, дотик, вібрацію)розташовані по всьому тілу, але найбільше їх-на кінчиках пальців руки, на язиці, долонях. Характер відчуття формується залежно від частоти дії подразнень. Якщо дія подразника постійна-утворюється відчуття тиску, коли короткочасна-відчуття дотику, а за високої частоти зміни сили подразника-відчуття вібрації. Імпульси від рецепторів шкіри передаються до кори великого мозку-там формується відповідне за характером дії подразника відчуття. Головним органом дотику в людини є рука, за допомогою якої вона із заплющеними очима може визначити форму, величину, характер поверхні, температуру предмета, особливо дотик розвинений у сліпих, які кінчиками пальців можуть «читати» літери.
4.Сенсорна система температури.
 -Самостійна робота з підручником.
Опрацювати с.224-температурна чутливість. Дати відповіть на запитання:  Які є види рецепторів та де вони розташовані?
-Розвязання проблемно-пошукової задачі.
Уявіть, шо надворі зима. Ви йдете засніженою вулицею. Зимове сонце кидає свої промені на землю. Сніг іскриться так, що важко дивитися. Ви примружуєтеся. Хоча сонечко яскраво світить, вам все-таки прохолодно, адже стовпчик термометрів опустилися до позначки -15С.Чи є органи вашого організму, які не реагують на температуру?
Відповідь: Ніколи не мерзнуть очі, адже вони не мають нервових закінчень, які б сприяли холодові подразнення.
5.Сенсорна система болю.
 -Розповідь учителя. Шкіра-величезне рецепторне поле. Розташовані в ній рецептори викликають три основні види впливів: - механічні-дотик, тиск, вібрація;  -температурні-тепло та холод; -больові.
Рецептори з вільними нервовими закінченнями (нервові волокна без мієліновї оболонки)  становлять75% усіх рецепторів шкіри. При цьому подразненні виникає відчуття болю, до якого практично неможливо звикнути.
 -Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
-Із чим асоціюється слово «біль»(складання схеми на дошці)
 -Метод «Прес».
-Біль корисний чи шкідливий?
/Відповідь. Біль у процесі еволюції став потужним захистом організму. Він попереджає про небезпеку. У Давній Греції говорили: «Біль-сторожовий пес здоровя». Він викликає рефлекси, спрямовані на збереження організму, і корисний до того часу, допоки сигналізує про небезпеку./
6.Узагальнення та систематизація знань.
 -Гра «Біологічне поле чудес».
  1.Вестибулярно-вегетатавний рефлекс закачування  
    М
     О
      Р
     С
      Ь
     К
     А

     Х
      В
      О
      Р
      О
      Б
      А
2.Важливий сигнал тривоги для організму,який змушує миттєво звернути увагу,що загрожує людині.
       Б
      І
      Л
      Ь
3.В якому органі найбільше дотикових рецепторів?
       Р
      У
      Ц
      І
7.Підведення підсумків уроку.
8.Повідомлення домашнього завдання.

Немає коментарів:

Дописати коментар