МЕТА:• надати
учням поняття про конфлікти, їх види, вплив конфліктів на здоров’я
• формувати в учнів
вміння адекватного оцінювання життєвих ситуацій; вміння обирати шляхи вирішення
спільних проблем
• вчити учнів
запобігати конфліктних ситуацій та при їх виникненні вміти розв’язувати
конфліктні ситуації
• розвивати в учнів
розуміня почуттів і потреб інших людей
• виховувати в учнів
толерантне ставлення до чужих поглядів і переконань, товариські стосунки
Обладнання: роздатковий матеріал, підручник, зошит.
Базові поняття і терміни: психологічний
конфлікт, причини конфліктів, запобігання конфліктам, способи розв'язання
психологічних конфліктів.
Тип уроку: комбінований .
Хід уроку
І.Організаційний момент
II. Актуалізація
опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
1. Привітання
2. Психологічна хвилина
(Діти продовжують фразу:
«Я відчуваю себе щасливим, бо …)
3. Метод «Асоціативний кущ»
Учитель. Які слова асоціюються зі словом «сварка»?
(Бійка, конфлікт, зло,
образа, приниження тощо...)
Які асоціації виникають у вас при слові «конфлікт»?
Які асоціації виникають у вас при слові «конфлікт»?
1. Обговорення
проблемної ситуації
Розповідь Марини
Нещодавно я їхала в автобусі. Народу було, як завжди,
багато. На одній із зупинок увійшла дівчина і ,мабуть, наступила на ногу жінці,
яка стояла поруч. У відповідь на вибачення дівчина почула: „Обережніше, корово!
„ Можете собі уявити, що почалося. Дівчина не залишалася в боргу і „відповіла"
своїй кривдниці. Сварка переросла в „бойові діїˮ . Автобус поділився на три
табори: прихильників молоді, прихильників людей старшого віку і просто
любителів подібних сварок. Мені було дуже неприємно. Я їхала і думала: чому
люди не вміють спокійно розвʼязувати конфліктні ситуації? Невже це так важко?
III. Постановка
завдань уроку перед учнями
Знати: що таке конфлікт, причини виникнення
конфліктів, наслідки конфліктів.
Уміти: розв'язувати конфлікти і запобігати їм.
IV. Вивчення нового
матеріалу.
Від народження людина опиняється в колі правил, заборон,
норм.
Норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє
дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішим, ефективнішим,
зручнішим.
На думку приходить вислів французького філософа,
математика, фізика і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки
відомі з давніх-давен, річ за дрібницею - вміти користуватися ними». Звичайно,
вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато.
Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування,
створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.
Сьогодні ми поговоримо про конфлікти та причини їх виникнення.
Між ким вони виникають? Будемо вчитися попереджати конфлікти.
З перших днів життя людина починає пізнавати світ. Цей
процес здійснюється за допомогою спілкування з оточуючим, світом, що є життєвою
потребою кожної людини в будь-якому віці. Особливо важливим воно стає в
підлітковому віці, у якому зараз перебуваєте ви.
1. Що
ж називається спілкуванням та конфліктом?
Спілкування ( або комунікація ) –
це встановлення різних контактів і звʼязків між людьми у процесі спільної
діяльності.
Однак нерідко наше спілкування може перериватися через
різні непорозуміння, сварки, образи... І тоді ми говоримо, що люди
конфліктують.
Конфлікт — зіткнення
протилежних інтересів, поглядів, загострення суперечностей, спричинених різними
непорозуміннями між людьми.
Як правило, конфлікти в людей, які сваряться, викликають
незадоволеність, ворожість, почуття напруженості, образи і багато інших негативних
емоцій, що врешті-решт погано відбивається на здоровʼї.
·
Легенда «Про добро і зло»
Жили на вулиці двоє сусідів. Одного разу один зробив
іншому велике зло. Ображений чоловік, прагнучи відповісти помстою, вирушив до
мудреця з порадою. Що ж мудрець йому запропонував? Відповісти зловмиснику
добром. Сусід послухався, а у відповідь знову був «нагороджений» злом. Мудрець
і тут порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався, віддячив добром. Але
через деякий час у відповідь отримав зло. Сусід прийшов до мудреця і той знову
порадив йому віддячити добром. «Але я вже стомився віддячувати йому добром», —
заперечив сусід. «Якщо зловмисник не стомився від зла, то чому ти стомився від
добра?» — відповів мудрець.
- Що порадив мудрець чоловікові?
2. Причини виникнення конфліктів (повідомлення)
Конфлікти між людьми
виникають з різних причин, які ви також можете назвати;
1. Невміння
спілкуватися , низький рівень культури.
2. Невідповідність
бажань і можливостей людини.
3. Прагнення до
лідерства, влади.
4. Побоювання, що постраждають
власні інтереси.
5. Протилежність цілей
і способів їх досягнення.
6..........................................................................................
7...........................................................................................
Хвилинка відпочинку.
3.
Способи розв'язання конфліктів і запобігання їм. (повідомлення)
Спосіб
|
Суть способу
|
Випадки, у яких краще використовувати
|
Уникнення
|
Прагнення уникати конфліктної ситуації
|
Рекомендується у випадку спровокованого іншою людиною
несподіваного конфлікту, сварки
|
Пристосування
|
Уміння поступатися власними інтересами,
пристосовуватися до ситуації
|
Можна використовувати в таких випадках, коли ваш
опонент дійсно правий
|
Суперництво
|
Прагнення до активного пошуку власного шляху розв'язання
проблеми, як єдиного правильного
|
Найменш ефективний спосіб, який часто використовується
людьми в конфліктних ситуаціях і ще більше посилює конфлікт
|
Компроміс
|
Спроба виробити рішення, у якому кожна з конфліктуючих
сторін повинна поступитися частиною інтересів задля розв'язання проблеми
|
Дуже дієвий в деяких випадках спосіб розв'язання
проблем і запобігання конфліктним ситуаціям
|
Співробітництво, переговори
|
Спроба виробити рішення, у якому конфліктуючі сторони
знаходять спільне рішення, що задовольняє всіх
|
Оптимальний спосіб запобігання конфліктам
|
Конфліктогени:
(повідомлення)
• образи
• зневажливе
ставлення
• висміювання
• вихваляння
• категоричні
судження
• повчання
• нечесність,
нещирість
• порушення
правил етикету
(не вітатися, ігнорувати
чиюсь присутність,
перебивати)
• деякі
узагальнення: «ти
ніколи», «ти завжди», «я
нізащо», «це безнадійно»
4.
Правила запобігання виникненню конфліктів (повідомлення)
1. Формування певного стилю мислення. Для цього
необхідно:
·
уміти
аналізувати проблеми;
·
приймати
продумані усвідомленні рішення;
·
відмовитися
від визнання свого погляду на проблему як єдино можливого і правильного;
·
уміти
знаходити компроміси.
2. Освоєння навичок конструктивного спілкування
і конфліктування. Для цього необхідно:
·
уміти
слухати і чути співрозмовника ;
·
прагнути
зрозуміти співрозмовника :
·
уміти
доводити , аргументувати свою точку зору ;
5.
Можливі наслідки конфлікту (повідомлення)
Наслідки деструктивних
конфліктів завжди негативно відбиваються на обох сторонах , які конфліктують . Проблему
не розв'язано , не знайдено правильного виходу із ситуації ,що склалася , тому
переможців у такому конфлікті немає . Внутрішні переживання , пошарпані нерви ,
образи залишаються і часто мучать людей ще тривалий час після сварки .
Способи розв'язання
конфліктів і виходу із них
Сьогодні психологи
пропонують безліч способів розв'язання конфліктних ситуацій: для дітей і
дорослих , жінок і чоловіків, представників різних професій. Але всі ці способи
в чомусь схожі й мають єдину мету: навчити людину правильно поводитися в
конфліктній ситуації, оптимально розв'язати проблему і при цьому зберігати своє
здоров'я.
Процес розв'язання
конфлікту можна розбити на кілька стадій, пройшовши які, ви зможете знайти
вихід із ситуації, що склалася.
Ситуація 1.
Твій найкращий друг обіцяв у суботу піти з тобою в
магазин, де продають відеофільми і комп’ютерні ігри. Ти з нетерпінням чекав
цього дня, подаровані на день народження гроші вже «пропалили» тобі кишеню.
Коли ти зайшов по нього, друг
сказав, що не може піти з тобою, бо інші хлопці запропонували йому зайвий
квиток на фільм, який він дуже хоче подивитися.
Ситуація 2.
Дівчина з твого класу
неприязно ставиться до тебе. Якось із портфеля твого однокласника зник
мобільний телефон. Ця дівчина сказала, що бачила тебе біля його парти і що це,
напевно, справа твоїх рук.
V. Узагальнення та систематизація знань, умінь і
навичок
Робота в друкованому зошиті. Виконання завдань з
підручника.
VII. Підсумок уроку
Домашнє завдання. Пар. 19.
2. Причини
виникнення конфліктів.
Конфлікти
між людьми виникають з різних причин, які ви також можете назвати;
1.
Невміння спілкуватися , низький рівень культури.
2.
Невідповідність бажань і можливостей людини.
3.
Прагнення до лідерства, влади.
4.
Побоювання, що постраждають власні інтереси.
5.
Протилежність цілей і способів їх досягнення.
3. Способи розв'язання конфліктів і запобігання їм
Спосіб
|
Суть способу
|
Випадки, у
яких краще використовувати
|
Уникнення
|
Прагнення
уникати конфліктної ситуації
|
Рекомендується
у випадку спровокованого іншою людиною несподіваного конфлікту, сварки
|
Пристосування
|
Уміння
поступатися власними інтересами, пристосовуватися до ситуації
|
Можна
використовувати в таких випадках, коли ваш опонент дійсно правий
|
Суперництво
|
Прагнення до
активного пошуку власного шляху розв'язання проблеми, як єдиного правильного
|
Найменш
ефективний спосіб, який часто використовується людьми в конфліктних ситуаціях
і ще більше посилює конфлікт
|
Компроміс
|
Спроба
виробити рішення, у якому кожна з конфліктуючих сторін повинна поступитися
частиною інтересів задля розв'язання проблеми
|
Дуже дієвий в
деяких випадках спосіб розв'язання проблем і запобігання конфліктним
ситуаціям
|
Співробітництво,
переговори
|
Спроба
виробити рішення, у якому конфліктуючі сторони знаходять спільне рішення, що
задовольняє всіх
|
Оптимальний
спосіб запобігання конфліктам
|
Конфліктогени:
• образи
• зневажливе
ставлення
• висміювання
• вихваляння
• категоричні
судження
• повчання
• нечесність,
нещирість
• порушення
правил етикету
(не вітатися, ігнорувати
чиюсь присутність,
перебивати)
• деякі
узагальнення: «ти
ніколи», «ти завжди», «я
нізащо», «це безнадійно»
4. Правила запобігання виникненню конфліктів
2. Формування
певного стилю мислення. Для цього необхідно:
·
уміти аналізувати проблеми;
·
приймати продумані усвідомленні рішення;
·
відмовитися від визнання свого погляду на
проблему як єдино можливого і правильного;
·
уміти знаходити компроміси.
3. Освоєння
навичок конструктивного спілкування і конфліктування. Для цього необхідно:
·
уміти слухати і чути співрозмовника ;
·
прагнути зрозуміти співрозмовника :
·
уміти доводити , аргументувати свою точку
зору ;
5. Можливі наслідки конфлікту
Наслідки деструктивних конфліктів завжди негативно
відбиваються на обох сторонах , які конфліктують . Проблему не розв'язано , не
знайдено правильного виходу із ситуації ,що склалася , тому переможців у такому
конфлікті немає . Внутрішні переживання , пошарпані нерви , образи залишаються
і часто мучать людей ще тривалий час після сварки .
Способи розв'язання конфліктів і виходу із них
Сьогодні психологи пропонують безліч способів розв'язання
конфліктних ситуацій: для дітей і дорослих , жінок і чоловіків, представників
різних професій. Але всі ці способи в чомусь схожі й мають єдину мету: навчити
людину правильно поводитися в конфліктній ситуації, оптимально розв'язати
проблему і при цьому зберігати своє здоров'я.
Процес розв'язання конфлікту можна розбити на кілька
стадій, пройшовши які, ви зможете знайти вихід із ситуації, що склалася.
Немає коментарів:
Дописати коментар