пʼятниця, 31 січня 2020 р.

9 клас Тема. Способи ефективного навчання і підготовка до іспитів і Державної підсумкової атестації.




Мета:визначити способи ефективного навчання; як готуватися до іспитів; формувати вміння працювати в групах, робити висновки та презентувати свою роботу.
Обладнання: підручник, зошит.
Тип уроку: тренінг
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності.
Пригадайте
- Назвіть складові вміння вчитися.
- У чому переваги активного навчання?
- Як учитися краще? Як ефективніше використовувати власні здібності? Як одержувати якомога більше знань? Як навчитися отримувати від навчання задоволення? Кожному це цікаво. Кожен хоче вчитися залюбки.
Щоб досягти успіху, варто не лише розвивати інтелектуальні здібності, а й навчитися застосовувати різні способи ефективного навчання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Способи ефективного навчання
Учням доводиться багато слухати на уроках. Незалежно від вашого особистого типу сприйняття інформації, розвивайте навички активного слухання. Процес слухання складається з трьох етапів:
Активне слухання
Оволодівши навичками активного слухання, ви успішно застосовуватимете в житті набуті знання.
Потрібно навчитися читати ефективно.
Чим відрізняється читання від ефективного читання?
 Можна прочитати багато сторінок, а на другий день усе забути. А можна прочитати менше, але проаналізувати текст і запам’ятати важливі думки та ідеї.
Ефективне читання
Наприклад, щоб ефективно прочитати параграф у підручнику, потрібно: (Розгляд таблиць у підручнику)
Використовуючи ці поради, швидше зрозумієте прочитане, легше його запам’ятовуватимете, ефективніше опановуватимете новий матеріал.
Процес засвоєння інформації проходить низку етапів, зокрема: сприйняття, розуміння, запам’ятовування.
Усе, що знаєте і вмієте, — це результат властивості мозку людини запам’ятовувати й зберігати інформацію. Пам’ять зберігає наші знання, без яких неможливо добре вчитися, досягти успіху в житті. Розвиток пам’яті важливий для ефективного навчання. Існує чимало вправ для поліпшення пам’яті. Однак не забувайте про старий надійний спосіб: учіть напам’ять вірші. Відгадуйте також загадки, розгадуйте ребуси і кросворди. У вас поліпшиться пам’ять, збагатиться словниковий запас.
Неможливо вчитися добре, якщо не можете зосередитися на тому, що вивчаєте. Якщо людина неуважна й непосидюча, вона погано засвоює новий матеріал. Цих рис характеру потрібно позбутися. Розвивайте увагу. Займайтеся тим, що потребує зосередженості, наприклад складайте пазли чи мозаїку. Тренуйте спостережливість, порівнюйте, аналізуйте. Гуляючи вулицями, запам’ятовуйте прикмети, що допоможуть вам зорієнтуватися на зворотному шляху. Після перегляду кінофільму — спробуйте пригадати імена героїв, їхній одяг. Грайтеся з друзями в різноманітні ігри, що поліпшують увагу, наприклад в «морський бій», «ерудит». Для розвитку пам’яті та уваги корисно шукати відмінності на схожих малюнках. У таких випадках мозок концентрується на деталях і звикає до активної роботи в нестандартних ситуаціях.
Не менш важливий розвиток логічного та творчого мислення. Здатність мислити послідовно, самостійно, вільно допомагає оцінити можливі варіанти розвитку подій та їхні наслідки, знайти нові ідеї та нестандартні рішення під час розв’язування складних ситуацій. Ті, хто вміють мислити логічно, аналізувати власні дії, нестандартно розв’язувати стандартні проблеми, впораються з будь-яким завданням, знайдуть вихід із будь-якої ситуації.
У 8 класі ви вже навчилися складати карти пам’яті. Ознайомтеся ще з одним методом, що сприятиме активному та успішному навчанню.
Метод називається «Записи: фіксування і створення (ЗФС)» і поєднує два процеси.
1. Фіксування — запис ключових моментів оповідання, параграфа, книжки.
2. Створення — запис ваших думок і вражень, що виникають під час сприйняття матеріалу.
Особливість цього методу в тому, що він дає можливість записувати власні думки і висновки одночасно з ключовими фрагментами матеріалу, який ви слухаєте або читаєте.
Етапи складання таких записів:
Розділити аркуш паперу вертикальною лінією, відступивши приблизно на третину від правого краю аркуша.
Ліва колонка — для фіксування того, що слухаєте чи читаєте: ключових моментів, термінів, понять, формул, тез, малюнків.
Права колонка — для створення власних записів: думок, відчуттів, вражень, взаємозв’язків, символів, усього, що спаде на думку, хоч би яким дивним, на перший погляд, воно здавалося. Такі дрібниці чи навіть нісенітниці зазвичай досить емоційні. Спробуйте створити такий незвичний конспект і ви переконаєтеся, що запам’ятали більше, а сприйняття інформації стало цікавішим і активнішим.
Планування часу
Ефективність навчання значною мірою залежить від планування часу. Якщо вчитися абияк і вряди-годи, на успіхи в навчанні марно сподіватися. Потрібно працювати систематично. Важливо вміти правильно розраховувати свій час. Зокрема, планувати, скільки часу потрібно для виконання домашніх завдань, допомоги вдома, а скільки — на рухливі ігри у дворі чи на заняття фізичною культурою. Зауважте, що різні заняття найкраще чергувати. Починати завжди слід із найважчої справи. Адже саме на неї витрачається найбільше фізичних сил та емоцій. Починаючи з найважчої справи, можете підвищити ефективність занять. Важливо не відволікатися. Вимкніть комп’ютер і телевізор, коли виконуєте домашні завдання. Попросіть близьких, щоб вас не турбували. Поступово ви звикнете до певної послідовності дій і встигатимете все. А якщо чергуватимете навчання і відпочинок, не втомлюватиметеся. Наприкінці дня потрібно підбивати підсумки роботи. З’ясовувати, чому не виконали заплановане.
Ваш час — у ваших руках. Навчившись планувати час, ви завжди ефективно навчатиметеся.
Як готуватися до іспитів і Державної підсумкової атестації ефективно
Усі набуті знання, способи ефективного навчання, навички планування часу стануть у пригоді під час підготовки до іспитів і Державної підсумкової атестації (ДПА). Пригадайте поради щодо успішної підготовки.
Поради щодо успішної підготовки (таблиця, підручник)
https://mozok.click/uploads/osnovy-zdorovia-9-boychenko/osnovy-zdorovia-9-boychenko-63.jpg
Учитися систематично, розвивати пам’ять і увагу
Додержуватися розпорядку дня і раціонального харчування
Розвивати навички, які допомогають активно навчатися

https://mozok.click/uploads/osnovy-zdorovia-9-boychenko/osnovy-zdorovia-9-boychenko-64.jpg
Скласти план підготовки Розподілити навантаження рівномірно Повторити теоретичний матеріал підручника, звернути особливу увагу на матеріал, який вважаєте складним для себе Виконувати тренувальні вправи, практичні роботи, розв’язувати приклади та ситуаційні завдання
Робити записи для повторення основного матеріалу, складати й доповнювати карти пам’яті
Користуватися не лише підручником, добирати інформацію з інших джерел Не марнувати час за комп’ютерними іграми чи перед телевізором
Чергувати навчання і відпочинок, щоб відновити працездатність
https://mozok.click/uploads/osnovy-zdorovia-9-boychenko/osnovy-zdorovia-9-boychenko-65.jpg
Повторити найважливіший матеріал увечері перед сном або вранці
Не засиджуватися допізна
Гарно відпочити, виспатися
Налаштуватися на позитивний результат
https://mozok.click/uploads/osnovy-zdorovia-9-boychenko/osnovy-zdorovia-9-boychenko-66.jpg
Поснідати
Узяти із собою цукерку чи шоколадку
Не повторювати матеріал до останньої хвилини
Не спілкуватися з тими, хто нервує Бути впевненими у власних силах
Не забувати, що іспити, це не тільки випробування, а й можливість проявити себе, шанс підвищити власні оцінки, тренування пам’яті, мислення, волі, винахідливості, набуття життєвого досвіду. Не хвилюватися через результат. Якщо впоралися — добре. Якщо вийшло не так, як планували, не засмучуватися. Проаналізувати помилки, зробити висновки. Урахувати набутий досвід наступного разу.
Отже, щоб учитися ефективно, потрібно?
- розвивати інтелектуальні здібності, логічне та творче мислення, набути навичок активного слухання й ефективного читання. Не менш важливо вміти планувати час.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Завдання
1. Проаналізуйте схему «Активне слухання» на с. 77. Назвіть і схарактеризуйте етапи активного слухання.
2. Що таке ефективне читання?
3. Проаналізуйте схему «Ефективне читання» на с. 78. Назвіть і схарактеризуйте етапи ефективного читання.
4. Які етапи засвоєння інформації?
5. Чому важливо розвивати пам’ять і увагу? Які прийоми використовуєте ви для тренування пам’яті та уваги?
6. Поясніть, чому важливо планувати час. Доведіть на прикладі.
7. Чи використовуєте ви під час навчання активне слухання та ефективне читання? Чому?
8. Чим відрізняється створення конспекту методом ЗФС від звичайного конспектування?
9. Розкажіть, як готуватися до іспитів і Державної підсумкової атестації.
10. Чи плануєте ви час, готуючись до іспитів? Чому?
11. Як ви розумієте твердження української письменниці та поетеси Ліни Костенко: «Час працює на тих, хто працює на нього»?
Ситуаційні завдання
Розгляньте фотоілюстрації. У якій ситуації сприймання та засвоєння інформації будуть, на вашу думку, ефективніші? Чому? Що ви порадили б підліткам у кожній наведеній ситуації?
Попрацюйте в парі або групі
1. Вважають, що людина часто втомлюється не від роботи, а від того, що не завжди вміє правильно організувати її. Обговоріть з однокласниками це твердження. Чи згодні ви з ним? Чому? Обґрунтуйте відповідь.
2. Відомо, що коли людина хвилюється, вона може забути те, що пам’ятала, або, навпаки, пригадати забуте. Обговоріть, чим, на вашу думку, це можна пояснити.
3. Виконайте вправу для розвитку пам’яті.
Хтось називає одне слово. Учасники гри по черзі повторюють перше і додають по слову. Наприклад, 1-й — «місто», 2-й — «місто, багатоповерхівка», 3-й — «місто, багатоповерхівка, бульвар» і так далі. Найкраща пам’ять у тих, хто запам’ятає найбільше слів.
Моделюйте — набувайте життєвих навичок
1. Складіть власний план підготовки до контрольної роботи чи іспиту. Зазначте термін виконання кожного пункту плану. Після контрольної роботи проаналізуйте, чи виявився план ефективним. Зробіть висновки, чи потрібне подальше вдосконалення навичок планування часу. Дійте далі з урахуванням зроблених висновків.
2. Виконайте вправи для розвитку пам’яті та уваги.
1. Розгляньте зображені предмети протягом хвилини. Назвіть їх у тому самому порядку.
2. Розгляньте фотоілюстрацію протягом 3-4 секунд. Назвіть деталі, які ви запам’ятали. Знову подивіться на фотоілюстрацію або попросіть, щоб вас перевірили. Якщо ви запам’ятали менше ніж 5 деталей — увага слабка; від 5 до 9 деталей — увага гарна; понад 9 деталей — увага чудова.
3. Розгляньте малюнки. Знайдіть, які інструменти взято для ремонту велосипеда.
Якщо одержані результати вас не задовольняють, приділіть більше уваги розвитку пам’яті та уваги. Пошукайте додаткові вправи, що сприятимуть поліпшенню пам’яті та уваги. Виконуйте їх систематично.
Створення пам’ятки «Правила підготовки до іспитів»
(наприклад)
1. Тиша і спокій. Пам'ятайте, час вивчення в тиші більш продуктивний, ніж три години серед шуму.
2. Організація. Якщо ваші матеріали не в порядку, ви витрачаєте набагато більше часу не на вивчення предмета, а на пошук інформації. Скомпонуйте дані, систематизуйте їх.
3. Робіть перерви. Навіть якщо у вас залишилося зовсім мало часу, не варто безвилазно сидіти над книгами. Чим більше втомлюється ваше тіло, мозок, пам'ять, сприйняття, очі, тим менше і менше ви запам'ятовуєте. Зовсім недовгі перерви - по п'ять-десять хвилин, істотно допоможуть в засвоєнні.
4. Графік. Кожному
учню знайома стара як світ проблема - те, що можна було вчити протягом місяця, вивчається в ніч перед іспитом. Спробуйте раз і назавжди змінити тактику - після отримання списку питань або матеріалу, який вам потрібно засвоїти, розподіліть всю інформацію по невеликих порціях до самого дня іспиту. Таких чином, ви отримуєте завдання вивчити два-чотири абзаци на тиждень, а це вже не так важко. Не забувайте відзначати в графіку зміни і перестановки.
5. Розгляньте різні методи. Деякі предмети краще засвоюються виключно вченням, на прикладах, для інших можна використовувати перфокарти, мнемотехнику, треті створені для перекладання на таблиці і графіки.
6. Повторення. Намагайтеся не відкладати все на останній термін, вивчають потроху хоча б кожен день.
7. Записуйте. У більшості людей відмінно розвинена м'язова і зорова па
-м'ять. Саме тому іноді написання шпаргалок допомагає не те щоб списати з них, а просто краще запам'ятати матеріал, той, що ви пишете. Переробка матеріалу, аналіз та запис - це активний метод вивчення, на відміну від пасивного заучування. Єдина умова: пишіть усвідомлено, вдумливо, скорочуйте і переказуйте своїми словами - тільки так ви зможете запам'ятати записане.
8. Будьте реалістом. Оцінюйте обсяг матеріалу і свої можливості правильно. Якщо у вас залишилося кілька годин, не варто хапатися за всі питання відразу.
V. Підсумки
Якщо ваші очікування справдилися, то перенесіть свій стікер до кошику-знань та поясніть, що для вас було найцікавішим сьогодні на уроці.
Пам’ятайте: «Освіта – скарб; праця – ключ до нього».
VІ. Домашнє завдання: опрацювати §17




Немає коментарів:

Дописати коментар