вівторок, 14 січня 2020 р.

9 клас Тема : Кровообіг та його значення.



„Кров,  скажу я  вам, - це
дуже дивний сік.”
 „Фауст”.  Гете.
Мета : Сформувати поняття про  кровообіг та його значення. Повторити еволюцію кровоносної системи тварин різних систематичних груп. Розглянути відмінності кровоносної системи у безхребетних та хребетних тварин. Розвивати логічне і критичне мислення. Формувати культуру спілкування.
Тип уроку : засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця „Кола кровообігу хребетних тварин” , презентація до уроку, анімації, міні-проект учнів на тему : « Історія відкриття кровообігу »  
                                                     Хід уроку:

І. Розминка. Учитель звертає увагу учнів на епіграф уроку. Учні зачитують його, обговорюють. Висловлюють свої думки стосовно вислову.
Вчитель ставить запитання:
Чи можна кров вважати «соком»?
Чому кров рідка?
Чи буває блакитною кров?
Якого кольору кров людини?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Повторення на базі епіграфа  і запитань функцій крові.
Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Здивуй-зацікав»
Учитель : Уявіть собі дім з особливою модернізованою системою труб, по яких тече спеціальна рідина, що постачає їжу, воду та кисень і виводить відходи. Але це ще не все: труби цієї дивовижної системи самі себе ремонтують, а їхня довжина змінюється відповідно до потреб дому. Справжнє чудо техніки! Така система є у вашому організмі.
Однак ваша «система труб» здатна навіть на більше. Вона не лише регулює температуру тіла, але й розносить приголомшливу кількість гормонів (хімічних посланців) та могутніх борців з хворобами. Крім того, ціла система дуже гнучка й еластична, завдяки чому служить як амортизація й легко пристосовується до положення членів вашого тіла. Жоден конструктор з-поміж людей не міг би винайти такої системи, але власне це зробив Творець, сформувавши
 ІІІ. Сприйняття навчального матеріалу.
Який ссавець найшвидше бігає ?( гепард)
Що дає змогу гепарду так швидко бігати?
       1.Перегляд відео про кровообіг тварини ( гепарда ) під час бігу. Постановка проблемного запитання.
Як організм гепарда забезпечується всіма необхідними речовинами і киснем під час бігу?
Поняття кровообігу.
       2. Міні-проект ( учні ) на тему : «Історія відкриття кровообігу»
  3.Формулювання визначення , запис в зошити
Кровообіг – це рух крові у кровоносних судинах тіла за рахунок рушійної сили серця або пульсуючих судин.
Еволюція кровобігу у тварин ( використання таблиць, відеофрагментів, анімацій )
Міні-проекти учнів по різних групах тварин ( на базі вивченого у 8 класі )
1. Кровообіг у безхребетних
А) кільчасті черви- вперше з»являється замкнена кровоносна система з одним колом кровообігу, що складається з спинної судини,що перекачує кров  (пульсуючи) до переднього кінця тіла  та  черевної і кільцевих  судин. Капілярна сітка розвинена слабко.Основну роль у транспорті речовин виконує целомічна рідина вторинної порожнини тіла. Кров червона, іноді зелена.
Б) членистоногі- кровоносна система незамкнена. Серце трубчасте, багатокамерне, з отворами на спинній стороні тіла. Гемолімфа безбарвна, жовта, синя, червона.
В) молюски- кровоносна система незамкнена. Складається з серця і коротких артерій, якими оксигенована гемолімфа надходить до різних частин тіла, де виливається в щілини ( лакуни) між органами і тканинами тіла, поступово збираючись у поздовжню венозну пазуху. Звідти по судинах до зябер або легень, далі до пазухи навколосерцевої сумки, після чого надходить до серця.Гемолімфа червона або синя.
2. Кровообіг у хребетних
* Ланцетник ( згадати )
А) Риби- кровоносна система замкнена, коло кровообігу одне. Серце двокамерне, з венозною кров»ю. Добре розвинена система судин та густа сітка капілярів 
Б) Земноводні - кровоносна система замкнена, кіл кровообігу два :з появою легень з»явилося легеневе коло кровообігу ( мале ).  Серце трикамерне, кров частково змішується в єдиному шлуночку. Мозок отримує артеріальну кров, а всі органи змішану.
В) Плазуни -  кровоносна система замкнена, кіл кровообігу два. У шлуночку з»являється неповна перегородка, тому тільки невелика порція крові в ньому є змішаною. Від шлуночка відходять права та ліва дуги аорти, які над серцем зливаються. ( У крокодилів перегородка повна, серце чотирикамерне, але кров змішується при злитті дуг аорти позаду серця, і тому по тілу рухається мішана кров. )
Г) Птахи - кровоносна система замкнена, кіл кровообігу два. Серце чотирикамерне, кола кровообігу повністю відокремлені. Від серця відходить права дуга аорти і легеневий стовбур. Дуга аорти огинає серце справа і переходить у спинну аорту, яка несе окиснену кров по всьому організму.
Д) Ссавці- кровоносна система замкнена, кіл кровообігу два. Серце чотирикамерне, ліва дуга аорти
Учні з учителем роблять висновки стосовно еволюції кровоносної системи тварин.
Еволюція кровоносної системи у безхребетних: поява кровоносної системи; поява замкненої кровоносної системи; поява серця.
Еволюція кровоносної системи хребетних : поділ серця на камери; поява другого ( легеневого ) кола кровообігу у зв»язку з виходом тварин на суходіл; поява чотририкамерного серця і розподілу крові на артеріальну і венозну
 (теплокровність ).
ІV. Осмислення об’єктивних зв’язків.  
1. Еволюція кровообігу у безхребетних і хребетних ( порівняння )
2. Анімація ( кровообіг у людини  ) . Проблемне запитання до неї: Чому  кров  в системі кровообігу  зображено двома кольорами? Що є центральним органом кровообігу?
3. Які функції виконує кровообіг у нашому органзмі?
V. Узагальнення знань
Вчитель : Якщо з’єднати всі кровоносні судини лише однієї дорослої людини, їхня сумарна довжина становитиме 100 000 кілометрів — тобто вони два з половиною рази оперезали б Землю по екватору! Ця розгалужена система доносить мільярдам клітин життєдайну кров, яка становить коло 8 відсотків ваги тіла. Мотором серцево-судинної системи служить, звичайно ж, серце. За розміром воно, як ваш кулак, але перекачує щодня 9500 літрів крові — це приблизно те саме, що піднімати кожні 24 години вантаж вагою одна тонна на висоту коло 10 метрів!
Складання схем  і робота з таблицями:
1.     Органи кровообігу.
2.     Логікон   « Еволюція кровоносної системи »
Вставте зміст пропущених комірок аналогічно іншим у таблиці.
?1
?3
Серце двокамерне
Серце трикамерне
Серце трикамерне, має перегородку у шлуночку
Серце чотирика-мерне
?2
Незамкнена
кровоносна система
   Замкнена, одне коло кровообігу
          ?5
  Замкнена, два кола кровообігу
?7
Кільчасті черви
Членистоногі
       ?4
   Хордові, Клас Земноводні
     ?6
Хордові, Клас Птахи

3.     Значення кровообігу «Впіймай помилку» ( робота в парах )
Прочитайте уривок в парах, підкресліть і виправте біологічні помилки.
1.     В організмі людини кров рухається в кровоносних судинах та вільно між органами.
2.     Кров насичена киснем – венозна, рухається до органів, а кров бідна на кисень – артеріальна , рухається до легень.
3.     Гуморальну регуляцію кровообіг забезпечує транспортуючи лімфу.
4.     Кровообіг не забезпечує підтримання сталої температури тіла.
5.     Захисна  функція кровообігу в організмі це - регуляція кровопостачання органів.
VІ. Підсумки уроку.
1. „Сьогодні на уроці ми вивчили..., дізналися..., зрозуміли...,
Мені сподобалось...,не сподобалось. Найкраще відповідали... Я хочу похвалити ...
VIІ. Домашнє завдання . Опрацювати параграф. Підібрати поетичні рядки про «серце».
Розв’язати таку біологічну задачу: У стані спокою організм людини споживає 242 мл. Кисню, а серце перекачує за одну хвилину 5л. крові. Який об»єм плазми крові необхідно було б перекачувати серцю людини за тих самих умов, якби в неї не було гемоглобіну?


Немає коментарів:

Дописати коментар