„Кров, скажу я
вам, - це
дуже дивний
сік.”
„Фауст”. Гете.
Мета : Сформувати поняття
про кровообіг та його значення. Повторити еволюцію кровоносної системи
тварин різних систематичних груп. Розглянути відмінності кровоносної системи у
безхребетних та хребетних тварин. Розвивати логічне і критичне мислення.
Формувати культуру спілкування.
Тип уроку : засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця „Кола
кровообігу хребетних тварин” , презентація до уроку, анімації, міні-проект
учнів на тему : « Історія відкриття кровообігу »
Хід уроку:
І. Розминка. Учитель звертає увагу
учнів на епіграф уроку. Учні зачитують його, обговорюють. Висловлюють свої
думки стосовно вислову.
Вчитель ставить запитання:
Чи можна кров вважати «соком»?
Чому кров рідка?
Чи буває блакитною кров?
Якого кольору кров людини?
ІІ.
Актуалізація опорних знань.
Повторення на базі епіграфа і запитань
функцій крові.
Мотивація
навчальної діяльності
Прийом
«Здивуй-зацікав»
Учитель : Уявіть собі дім з
особливою модернізованою системою труб, по яких тече спеціальна рідина, що
постачає їжу, воду та кисень і виводить відходи. Але це ще не
все: труби цієї дивовижної системи самі себе ремонтують, а їхня довжина
змінюється відповідно до потреб дому. Справжнє чудо техніки! Така система є у вашому організмі.
Однак ваша «система
труб» здатна навіть на більше. Вона не лише регулює температуру тіла, але й
розносить приголомшливу кількість гормонів (хімічних посланців) та могутніх
борців з хворобами. Крім того, ціла система дуже гнучка й еластична, завдяки
чому служить як амортизація й легко пристосовується до положення членів вашого
тіла. Жоден конструктор з-поміж людей не міг би винайти такої системи, але
власне це зробив Творець, сформувавши …
ІІІ. Сприйняття навчального матеріалу.
Який
ссавець найшвидше бігає ?( гепард)
Що дає
змогу гепарду так швидко бігати?
1.Перегляд відео про кровообіг
тварини ( гепарда ) під час бігу. Постановка проблемного запитання.
Як організм гепарда
забезпечується всіма необхідними речовинами і киснем під час бігу?
Поняття кровообігу.
2. Міні-проект ( учні ) на тему :
«Історія відкриття кровообігу»
3.Формулювання визначення , запис в зошити
Кровообіг –
це рух крові у кровоносних
судинах тіла за рахунок рушійної сили серця або пульсуючих судин.
Еволюція
кровобігу у тварин ( використання таблиць, відеофрагментів, анімацій )
Міні-проекти
учнів по різних групах тварин ( на базі вивченого у 8 класі )
1. Кровообіг у безхребетних
А) кільчасті черви- вперше
з»являється замкнена кровоносна система з одним колом кровообігу, що
складається з спинної судини,що перекачує кров (пульсуючи) до переднього кінця тіла та
черевної і кільцевих судин.
Капілярна сітка розвинена слабко.Основну роль у транспорті речовин виконує
целомічна рідина вторинної порожнини тіла. Кров червона, іноді зелена.
Б) членистоногі- кровоносна
система незамкнена. Серце трубчасте, багатокамерне, з отворами на спинній
стороні тіла. Гемолімфа безбарвна, жовта, синя, червона.
В) молюски- кровоносна система
незамкнена. Складається з серця і коротких артерій, якими оксигенована
гемолімфа надходить до різних частин тіла, де виливається в щілини ( лакуни)
між органами і тканинами тіла, поступово збираючись у поздовжню венозну пазуху.
Звідти по судинах до зябер або легень, далі до пазухи навколосерцевої сумки,
після чого надходить до серця.Гемолімфа червона або синя.
2. Кровообіг у хребетних
* Ланцетник ( згадати )
А) Риби- кровоносна система
замкнена, коло кровообігу одне. Серце двокамерне, з венозною кров»ю. Добре
розвинена система судин та густа сітка капілярів
Б) Земноводні - кровоносна
система замкнена, кіл кровообігу два :з появою легень з»явилося легеневе коло
кровообігу ( мале ). Серце трикамерне,
кров частково змішується в єдиному шлуночку. Мозок отримує артеріальну кров, а
всі органи змішану.
В) Плазуни - кровоносна система замкнена, кіл кровообігу
два. У шлуночку з»являється неповна перегородка, тому тільки невелика порція
крові в ньому є змішаною. Від шлуночка відходять права та ліва дуги аорти, які
над серцем зливаються. ( У крокодилів перегородка повна, серце чотирикамерне,
але кров змішується при злитті дуг аорти позаду серця, і тому по тілу рухається
мішана кров. )
Г) Птахи - кровоносна система
замкнена, кіл кровообігу два. Серце чотирикамерне, кола кровообігу повністю
відокремлені. Від серця відходить права дуга аорти і легеневий стовбур. Дуга
аорти огинає серце справа і переходить у спинну аорту, яка несе окиснену кров
по всьому організму.
Д) Ссавці- кровоносна система
замкнена, кіл кровообігу два. Серце чотирикамерне, ліва дуга аорти
Учні з учителем роблять висновки
стосовно еволюції кровоносної системи тварин.
Еволюція кровоносної системи у
безхребетних: поява кровоносної системи; поява замкненої кровоносної системи;
поява серця.
Еволюція кровоносної системи
хребетних : поділ серця на камери; поява другого ( легеневого ) кола кровообігу
у зв»язку з виходом тварин на суходіл; поява чотририкамерного серця і розподілу
крові на артеріальну і венозну
(теплокровність ).
ІV. Осмислення об’єктивних зв’язків.
1. Еволюція кровообігу у безхребетних і хребетних
( порівняння )
2. Анімація ( кровообіг у людини ) . Проблемне запитання до неї: Чому кров в
системі кровообігу зображено двома
кольорами? Що є центральним органом кровообігу?
3. Які функції виконує кровообіг у нашому
органзмі?
V. Узагальнення знань
Вчитель : Якщо з’єднати всі
кровоносні судини лише однієї дорослої людини, їхня сумарна довжина становитиме
100 000 кілометрів — тобто вони два з половиною рази оперезали б Землю по
екватору! Ця розгалужена система доносить мільярдам клітин
життєдайну кров, яка становить коло 8 відсотків ваги тіла. Мотором
серцево-судинної системи служить, звичайно ж, серце. За розміром воно, як
ваш кулак, але перекачує щодня 9500 літрів крові — це приблизно те саме,
що піднімати кожні 24 години вантаж вагою одна тонна на висоту коло 10
метрів!
Складання схем і робота з таблицями:
1. Органи кровообігу.
2. Логікон « Еволюція кровоносної системи
»
Вставте зміст пропущених
комірок аналогічно іншим у таблиці.
?1
|
?3
|
Серце двокамерне
|
Серце трикамерне
|
Серце трикамерне, має перегородку у шлуночку
|
Серце чотирика-мерне
|
?2
|
Незамкнена
кровоносна система
|
Замкнена, одне коло кровообігу
|
?5
|
Замкнена, два кола кровообігу
|
?7
|
Кільчасті черви
|
Членистоногі
|
?4
|
Хордові, Клас Земноводні
|
?6
|
Хордові, Клас Птахи
|
3. Значення кровообігу
«Впіймай помилку» ( робота в парах )
Прочитайте уривок в парах, підкресліть і виправте
біологічні помилки.
1. В організмі людини кров
рухається в кровоносних судинах та вільно між органами.
2. Кров насичена киснем –
венозна, рухається до органів, а кров бідна на кисень – артеріальна , рухається
до легень.
3. Гуморальну регуляцію
кровообіг забезпечує транспортуючи лімфу.
4. Кровообіг не забезпечує
підтримання сталої температури тіла.
5. Захисна функція кровообігу в організмі це - регуляція
кровопостачання органів.
VІ. Підсумки уроку.
1. „Сьогодні на уроці ми вивчили..., дізналися..., зрозуміли...,
Мені сподобалось...,не
сподобалось. Найкраще відповідали... Я хочу похвалити ...
VIІ. Домашнє завдання . Опрацювати параграф. Підібрати поетичні рядки про
«серце».
Розв’язати таку біологічну задачу: У стані спокою організм людини споживає
242 мл. Кисню, а серце перекачує за одну хвилину 5л. крові. Який об»єм плазми
крові необхідно було б перекачувати серцю людини за тих самих умов, якби в неї
не було гемоглобіну?
Немає коментарів:
Дописати коментар