четвер, 16 січня 2020 р.

Тренінг: "Стреси в нашому житті"

Тема. Стреси в нашому житті.
Мета: розширити можливості кожного вчителя щодо збереження власного здоров’я; здійснити профілактику «синдрому емоційного вигорання», тривожності, підвищеної агресивності педагогів; формувати навички для розвитку особистісної готовності долати стресові ситуації; підвищувати психологічну компетентність педагогів.
Обладнання: папір А4, ватмани, маркери, фломастери, скотч, клей, «Дерево очікувань – підсумків», картки «Маленькі радощі».
Тривалість – 80 хв.
Має значення не те,
 що з нами відбувається, а те,
 як ви це сприймаєте.
М.Сельє
Хід заняття
І. Вступна частина.
Учасники сідають півколом по 5 осіб за трьома партами.
Вступне слово тренера (5 хв. )
Здоров’я людини як повітря: його не помічаєш, про нього не турбуєшся, поки воно є. Робота з людьми, а особливо з дітьми, забирає багато сил. Причиною є низка труднощів: необхідність увесь час бути «у формі», велика кількість контактів протягом дня, високий рівень відповідальності, агресивність чи висока емоційність з боку батьків, учнів та інше.
         Психологічний дискомфорт вчителя негативно впливає на його здоров’я, а нездоровий педагог, у свою чергу, не може приділите учням достатньо уваги, створити відповідні сприятливі умови для успішного навчання. Щоб залишатися здоровим, вкрай необхідно навчитися знімати стрес, а краще вміти його попереджати.
         Якщо вчитель – актор, то чому б і не лікар? Спробуємо?
Кожен тренінг починається із знайомства. Хоч присутні і знайомі, але духовний світ кожної людини неосяжний. Завжди цікаво дізнатися щось нове про тих, кого, здається, знаєш.
Вправа «Інтерв’ю - знайомство» ( 10 хв.)
Мета: підготувати учасників до роботи, зняти психологічне напруження, створити сприятливі умови для співпраці.
Розділені пари протягом 3 хв. мають взяти один у одного «інтерв’ю». Щоб виконати завдання, партнерам потрібно назвати своє ім’я та відповісти на два запитання:
·        Що ти найбільше любиш робити?/Чим захоплюєшся?
·        Яка твоя мрія?
Далі пари по черзі представляють своїх партнерів.
Вправа «Правила групи» ( 5 хв.) (заздалегідь написані)
Мета: повторити правила, створити доброзичливу атмосферу.
На тренінгу ми прагнемо досягти двох цілей:
*створити доброзичливу, невимушену атмосферу;
*підтримати демократичну дисципліну.
У цьому допоможуть нам правила групи:
·        Бути позитивним (частіше посміхатися).
·        Говорити по черзі.
·        Бути доброзичливим.
·        Кожен має право на власну думку.
·        Бути толерантним.
-         Які б правила додали ви?
Вправа  «Очікування» ( 5 хв.)
Мета: усвідомлення учасниками власних цілей щодо даного заняття.
         Кожен із вас отримує «квіточку», на якій ви запишете свої очікування від сьогоднішнє заняття,  своєї роботи на ньому. На виконання – 2 хв.
Після цього кожен з вас прочитає, що записано на його «квіточці» і прикріпить її на плакат «Дерево очікувань».
Обговорення:
-         Подивіться на наше дерево, яке так гарно зацвіло. Про що це говорить? Сподіваюся, що ми наприкінці заняття зберемо щедрий урожай!
ІІ. Основна частина
Інформаційне повідомлення тренера «Що таке стрес? Що таке емоційне «вигорання»?» (5 хв.)
Стрес ( з англ. «тиск, напруження») – реакція тіла і психіки на ситуацію, що вимагає функціональної перебудови організму, відповідної адаптації. Це комплексний процес, який включає як фізіологічні, так і психологічні компоненти.
Емоційне «вигорання» - це особливість, характерна для представників соціальних професій (тих, хто постійно працює з людьми). Воно настає тоді, коли людина виснажується через постійний конфлікт між власними потребами і вимогами роботи, яку виконує.
Симптомами його є: уникання роботи або повне занурення в неї і виключення будь-якої іншої діяльності.
Робота в групах (10 хв.)
Мета: ознайомити колег із джерелами виникнення стресу та реакціями, що характеризують емоційне «вигорання».
Присутні об’єднуються у дві групи  - «День» і «Ніч». Для виконання завдання отримують роз даткові друковані тексти про стрес та емоційне «вигорання».
Група «День» готує повідомлення про джерела стресу.
Група «Ніч» - про типи реакцій емоційного «вигорання».
Повідомлення груп.
Анкета «Перевір свої нерви» (5 хв.)
Дайте відповідь «так» або «ні» на запитання:
1.     Чи грюкаєте дверима, виходячи з кімнати?
2.     Чи дратують вас речі, розставлені по кімнаті, чи зачіпаєте ви їх, коли ходите?
3.     Чи втрачаєте самоконтроль у суперечці?
4.     Чи перериваєте співрозмовника?
5.     Чи розмахуєте руками, розмовляючи?
6.     Чи можете тримати аркуш паперу так, щоб він не тремтів?
7.     Чи говорити ви інколи з собою?
8.     Чи ображаєтесь через дрібниці?
9.     Чи довго вночі не можете заснути?
Інтерпретація результатів
8-9 позитивних відповідей – вам необхідний терміновий відпочинок. Така ситуація загрожує вашому здоров’ю.
4-7 позитивних відповідей – вам слід послабити свій режим роботи і звести до мінімуму рівень перевантажування.
1-3 позитивні відповіді – ви можете без загрози для вашого організму працювати у заданому ритмі.
Вправа «Колаж» (10 хв.)
Мета: дослідити стресові фактори в житті людини, знайти шляхи зменшення їхнього негативного впливу.
Група «День» готує колаж «Фактори, що спричиняють стрес».
Група «Ніч» - «Ідеї щодо керування стресом».
Інформаційне повідомлення тренера (5 хв.)
«Це неможливо!» - сказала Причина.
«Це безвідповідально!» - зауважив Досвід.
«Це марно», - відрізала Гордість.
«Спробуй!» - прошепотіла Мрія.
Напевно, ніхто не заперечуватиме силу позитивного мислення. Про силу думок свідчать досліди Масару Емото, котрий сфотографував кристали води. Якщо рідина стояла в приміщенні, де сварилися і злилися, то її кристали були деформованими, а якщо в кімнаті, де говорили слова любові, то утворювалися кристали, схожі на прекрасні сніжинки. Ми складаємося із води приблизно на 80%. Отже, своїми думками ми змінюємо себе!
Релаксаційний комплекс (10 хв.)
Мета: зняти напруження, розвинути саморегуляцію.
«Повітряна кулька»
Уявіть собі, що у ваших грудях знаходиться повітряна кулька. Вдихніть через ніс і повністю заповніть легені повітрям. Видихніть його ротом і відчуєте, як воно виходить з легень. Повторюйте, не поспішаючи. Дихайте й уявляйте, як кулька наповнюється повітрям і стає все більшою й більшою. Повільно видихніть ротом, ніби повітря тихенько виходить з кульки. Зробіть паузу, порахуйте до 10. Знову вдихніть, затримайте повітря, прорахуйте до 3., уявляючи, що кожна легеня – це надута кулька. Видихніть. Відчуйте, як тепле повітря проходить через легені, горло, рот. Повторіть 3 рази.
«Верба – тополя»
Станьте  у коло. Ноги поставте на ширині пліч, трохи нахиліть корпус, опустіть голову, розслабте і опустіть вздовж тулуба руки. Ви – плакучі верби, гілки яких плавно розгойдує вітерець. Розслабтеся. Плавно підійміть руки вгору, прогніться, зробіть глибокий вдих.  Поставте п’ятки разом, носки – нарізно. Тепер кожен – струнка, гнучка тополя, щі не боїться ні вітру, ні бурі . Вона сильна і могутня.
ІІІ. Заключна частина.
Вправа «Дерево підсумків»  (10 хв.)
Мета: отримати зворотній зв'язок.
         На початку заняття кожен із вас чогось очікував і ви записали це. Від ваших очікувань розцвіло дерево, і ми говорили, що наприкінці заняття будемо збирати урожай.
         Перед вами яблучка, жовтенькі і червоненькі. Якщо все задовольнило, повністю справдилися очікування, то прикріпіть червоне яблучко, а якщо не зовсім все справдилося, щось ще треба обдумати, то прикріпіть жовте.
         На кінець деякі вправи для домашнього використання.
«Головне-другорядне»
Записати 6-8 справ, які у цей час є дуже важливими для вас. Згодом уявіть себе наприкінці життя . Що змінилося через певну відстань, що стало головним, а що другорядним. Що стало «тепер» важливим. Порівняйте.

«Лист до себе»
Перенесіть свої хвилювання на папір. Напишіть собі лист. Мова листа коротка, лаконічна. Змальовуючи ситуацію, починаєш швидше розуміти проблему. Лист можна знищити, сховати і перечитувати, коли знову будуть труднощі. Ви згадаєте свій стан і  зрозумієте, що зможете з ним упоратися, як і минулого разу.
Існує багато неприємних ситуацій, яких ми не можемо змінити, зате можемо змінити своє ставлення до них.
Тренер роздає картки, на яких написані приклади маленьких радощів.

Немає коментарів:

Дописати коментар